Näinkö se alkaa? Lidl-juttujen taso laski - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näinkö se alkaa? Lidl-juttujen taso laski

Tutkimusyhtiö selvitti, miten eri brändien ympärillä "pöhistään" Suomessa. Kärkeen kipusi saksalainen kauppahirmu. Germaanigoljatin tähti on kuitenkin alkanut himmentyä.

5.8.2015 13:51 | Päivitetty 5.8.2015 15:40

Suomalaiset "pöhisevät" edelleen kaikkein mukavimmin saksalaisen kauppaketju Lidlin brändin ympärillä.

Näin väittää tutkimusyhtiö YouGov. Tiedotteessaan yhtiö kertoo haastatelleensa päivittäin 100:aa suomalaista kuluttajaa noin 200 brändistä. Haastatteluja on tehty tammi–kesäkuussa tänä vuonna.

Tutkimusyhtiö määrittelee pöhinän laadun sen perusteella, kertovatko haastatellut kuulleensa tai nähneensä myönteisiä tai kielteisiä viestejä brändistä.

Vastausten perusteella YouGov laskee pöhinä-indeksin. Mitä suuremman pisteluvun yhtiö saa, sitä enemmän positiivisia kuin negatiivisia viestejä vastaajat muistavat havainneensa.

Uusimmassa puolivuosittain tehtävässä kyselyssä Lidl sai pisteitä 36,2. Toiseksi parhaimman pistesijan nappasi makeisyhtiö Fazer (33,3) ja kolmanneksi tuli kauppajätti SOK:n supermarketketju Prisma (27,6).

Vuotta aiempaan verrattuna puheet Lidlistä ovat kuitenkin muuttuneet hieman ikävämmiksi. Yhtiö sai vastaavassa tutkimuksessa 38,3 pistettä kesällä 2014.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että YouGovin kyselyyn vastanneet kuluttajat muistivat kuulleensa hieman aiempaa enemmän negatiivisia asioita Lidlistä suhteessa positiivisiin.

Oikaisu: Toisin kuin jutussa kerrottiin, haastatteluja tehdään sata kappaletta päivässä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?