Uber-kuski "Jaako": Kulisseissa vääntö taitaa olla kovaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

"Jaakko" on Uber-suhari: "Harmaalla alueella liikutaan"

Taloussanomat hyppäsi Uber-kuskin kyytiin. Nimettömänä haastateltu Uber-kuljettaja on tietoinen kyytipalvelun ympärillä käytävästä keskustelusta. Hän toivoo, että palvelun luvallisuuteen tulisi pian selkoa.

23.7.2015 16:00 | Päivitetty 23.7.2015 16:01

Jos video ei näy laitteessasi, voit katsoa sen täältä.

Muutaman kuukauden Uber-kyytejä ajanut Jaakko (nimi muutettu) saapuu sovittuun paikkaan parin minuutin kuluttua tilauksesta. Jaakko kuljettaa ihmisiä sivutoimisesti muutamana päivänä viikossa.

– Minulla on päivätyö, mutta tämä on on hyvää vaihtelua.

Jaakko kertoo, että Uber-kuljettajaksi pääsee suhteellisen helposti. Alta pitää löytyä alle kymmenen vuotta vanha neliovinen auto, ja myös kuljettajan tausta ja ajokokemus tarkistetaan.

Kyytipalvelun työolot ovat herättäneet keskustelua maailmalla. Jos kyytejä tulee huonosti, palkasta ei ole mitään takeita.

– Voisin kuvitella, että jos tätä tekisi päätoimisesti, niin vaikeaa voisi olla, Jaakko pohtii.

Vääntöä kulisseissa

Taksiliitto on suhtautunut Uberiin vihamielisesti, ja Helsingin taksitarkastajat ovat jopa kirjanneet Uber-kuljettajien rekisterinumeroita ylös. Jaakon mukaan taksikuskeilta ei ole kuitenkaan tullut edes vihaisia katseita.

– Kulisseissa vääntö taitaa olla kovaa, mutta itse en ole huomannut mitään.

Myös Uberin laillisuus on puhuttaa. Suomessa Helsingin poliisi on tutkinut Uber-kuskeja ja asia on parhaillaan syyteharkinnassa Helsingin syyttäjänvirastossa. Jaakko ei ole Uberin laillisuudesta erityisen huolissaan.

– Varmaan Uber ja Taksiliittokin haluaisivat etupäässä selvyyden tilanteeseen, sen sijaan että lähdettäisiin yksittäisiä kuljettajia jahtaamaan. Kun tässä kuitenkin vähän harmaalla alueella liikutaan.

Jaakon mukaan Helsingin Uber-kuljettajat tuntevat toisensa ja ovat keskustelleet siitä, mitä tapahtuu mahdollisen oikeuden päätöksen jälkeen.

– On siitä puhuttu, että minkälaisia lupia tulevaisuudessa mahdollisesti tarvitaan ja miten niitä haetaan.

Kyytipalvelu suljettiin Ranskassa taksinkuljettajien mielenosoitusten jälkeen. Ruotsissa Uber rinnastetaan taksiautoiluun, ja Uber-kuskeilta vaaditaan ammattiajolupaa.

Espanjalainen tuomari on puolestaan hakenut Euroopan unionin tuomioistuimelta ratkaisua siitä, onko Uber ensisijaisesti liikennepalvelu vai digitaalinen palvelu. Jaakon kanta asiaan on selkeä.

– Uber-kuskit ajavat kyydinjakopalvelua, joten meidän mielestämme homma on OK.

"Uusi tapa liikkua"

Jaakon mukaan asiakkaat ovat ottaneet kyytipalvelun hyvin vastaan. Asiakaskunta on nuorta.

– Yli 50-vuotiaita ei ole juuri näkynyt. Pääosin kyydissä käy hyvin käyttäytyviä kaupunkilaisia, jotka ovat innoissaan Uberista.

Toinen selkeä asiakasryhmä ovat turistit, jotka ovat tottuneet käyttämään Uberia omassa maassaan.

Kyydin päätteeksi kuljettaja kertoo itsekin käyttävänsä Uberia vapaa-ajallaan. Jaakon mielestä Uber ei edes kilpaile suoraan taksien kanssa asiakkaista.

– Suurin osa kyydeistäni on sellaisia lyhyitä matkoja, joita en edes harkitsisi ajavani taksilla. Uber on luonut ikään kuin uuden tavan liikkua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?