Hakkerit kaappasivat Jeepin etänä – jarrut eivät toimineet, moottori sammui... - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Hakkerit kaappasivat Jeepin etänä – jarrut eivät toimineet, moottori sammui...

Ilmastointi menee itsestään päälle, jarrut eivät toimi ja tuulilasinpesunestettä suihkuaa ikkunaan ilman kuljettajan komentoa. Kuulostaa lähinnä rikkinäiseltä autolta, mutta kyseessä on jotain aivan muuta.

21.7.2015 20:58 | Päivitetty 24.7.2015 18:22

Hakkerit pystyvät langattomasti internetin välityksellä ottamaan hallintaansa tuhansia tuntemattomien autoja. Amerikkalaislehti Wired kertoo, että hakkerit Charlie Miller ja Chris Valasek kykenevät ottamaan Jeep Cherokeen lähes täysin hallintaansa.

Vaikka kuljettaja ei koske kojelautaan, hakkerit saavat kannettavan tietokoneen avulla auton tuuletusaukot puskemaan kylmää ilmaa sisään autoon. Myös radiokanavan vaihtaminen etänä onnistuu, eikä kuski voi vaikuttaa asiaan mitenkään.

Testikuljettajana hakkeroidussa autossa ollut Wiredin toimittaja kertoo jutussaan, miten tuulilasinpyyhkimet menivät kesken ajon itsestään päälle ja tuulilasinpesuneste kasteli ikkunan ilman hänen komentoaan. Hakkerit onnistuivat myös haavoittamaan vaihteistoa ja ottivat hallintaansa kaasupolkimen.

Hakkerit pystyvät myös sammuttamaan moottorin tai painamaan jarrut pohjaan. Parhaillaan pyritään parantamaan ohjauksen kontrollointia, sillä nyt kaksikko voi kaapata auton ratin vain sen peruuttaessa.

Lisäksi hakkerointi mahdollistaa tarkkailun, sillä Miller ja Valasek pystyvät jäljittämään Jeepin GPS-koordinaatit, mittaamaan nopeuden ja jopa jättämään merkkejä kartalle auton reitin seuraamiseksi.

Kaikki tämä on mahdollista, koska Chrysler, ja lähes kaikki muutkin autovalmistajat tekevät parhaansa muuttaakseen auton älypuhelimeksi.

Hakkerointikin kehittyy

Jo vuonna 2013 Wiredin toimittaja kertoo istuneensa Millerin ja Valasekin kaappaamassa autossa. Tuolloin hakkerit istuivat takapenkillä ja käkättivät päälle, kun saivat kuskina toimineelta toimittajalta vietyä jarrujen toimintakyvyn, komenneltua rattia ja tööttäiltyä äänitorvella ilman, että kuski koskee siihen.

Vuonna 2013 hakkerien läppäri tosin oli vielä kytkettynä porttiin, jonka kautta korjaajat yleensä saavat tietoa auton sähköisistä järjestelmistä. Nyt hakkeroituminen onnistuu langattomasti.

Chrysler-Fiat toteaa Wiredille lähettämässään vastauksessa, että se "arvostaa" Millerin ja Valasekin työtä. Yhtiö toivoo, etteivät tutkijat julkista löytämiään aukkoja.

Millerin mukaan kuluttajien pitäisi ymmärtää asian vakavuus ja vaatia autonvalmistajilta toimia.

– Tämä on sellainen ohjelmistobugi, joka todennäköisesti vielä tappaa jonkun.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?