Kiinteistönvälittäjät ovat tuskailleet pankkipalvelun heikentymistä, mikä heidän mielestään näkyy jo asuntolainaneuvotteluiden takkuamisena. Ihmiset katoavat palvelunumeroiden taakse, lainan saanti venyy.
Pankit eivät tunnista ongelmia välittäjien kuvaamalla tavalla. Muutama lukijakin kertoo, että ei palvelu ole mennyt ihan putkeen.
Toni Kontiomaa haki juuri asuntolainaa. Hän kilpailutti kolme pankkia ja täytti verkossa hakemukset. Danske Bank oli yhteydessä kolme päivän sisällä, lainapäätös tuli viikossa. Nordea oli yhteydessä kahden viikon kuluttua, ja lainapäätös tuli kolmessa viikossa.
S-pankki ei ole ollut yhteydessä kolmen viikon jälkeenkään.
– Soitin ja sanoivat että katsovat, missä päätös menee. Soittivat takaisin ja sanoivat, että laina myönnetty. Lupasivat lähettää seuraavana päivänä postissa. Soitin neljän päivän päästä ja sanoivat että on tulossa pikaisesti. Nyt on mennyt kaksi viikkoa, eikä ole näkynyt vieläkään.
Myös eräs pariskunta haki S-pankista lainatarjousta. Naiseen otettiin yhteyttä 3–4 viikkoa myöhemmin, mutta kesäkuun alussa lainahakemuksen jättäneeseen mieheen ei koskaan. Laina otettiin lopulta osuuspankista.
– Sieltä on löytynyt ainakin tähän asti ihminen palvelemaan, nainen sanoo.
Danskessa huonosti aikoja
Lainaa hakenut Heikki Kaseva kertoo, että Danske Bankin kanssa ei päässyt lähes kahteen viikkoon neuvottelemaan. Hänen mukaansa paikallinen konttori halusi ohjata valtakunnallisen palvelunumeron kautta tekemään ajanvarauksen. Valtakunnallisen palvelun mukaan aikoja oli huonosti.
Nordeassa järjestyi seuraavaksi päiväksi neuvotteluaika, ja lainakin myönnettiin parissa päivässä. Nordeassa sovittiin suoraan konttorissa neuvotteluaika.
– Asuntokauppa meni sen verran vauhdikkaasti, ettei ollut varaa odotella paria viikkoa ynnä myöntämiseen kuluvaa aikaa.
Asiakkaan menetys uhkana
Pankeista Nordea ja Aktia sanovat, että erityisiä ongelmia lainaneuvotteluissa ei ole ollut. Danskesta myönnettiin, että jonkin verran paineita aikojen venymiseen on. Pankeista korostetaan, että palvelun laatua kyllä seurataan tarkasti, koska asia on niillekin tärkeä.
Yksittäisten tapausten perusteella ei voi vetää johtopäätöksiä pankkien palvelutasosta, mutta yhdenkin hyvän laina-asiakkaan menetys on turha takaisku pankille.
– Vanhempani olivat vaihtamassa pienempään asuntoon. Koska he olivat eri pankeissa, he pyysivät minua varaamaan ajat molemmista pankeista nettipankin kautta. Op:stä se onnistui helposti. Sain ajan seuraavalle viikolle, mutta Nordeasta aika olisi mennyt monen viikon päähän, Henriika Hyry kertoo.
Vanhemmat saivat lainan ongelmitta Op:stä, ja Nordean asiakas siirtyi sinne. He ovat hyvätuloisia eläkeläisiä, ja Nordea yritti parhaansa mukaan estää pankinvaihtoa.
– En tiedä, saiko pankki koskaan tietää syytä vaihtoon.
"Pankkiluottamukseni on pohjamudissa"
– Viime vuodenvaihteessa kokemukseni oli huono Nordeasta. Kysymys oli sijoituslainasta. Valtakunnallisen numeron kautta en päässyt konttoriin. Jätin konttoriin kaksi yhteydenottopyyntöä turhaan, eräs lukija kertoo.
Lainalupauksen antaneen siirtyminen toiseen tehtävään ja uuden henkilön sairausloma riittivät sekoittamaan palettia niin, että asuntokauppa oli aika lähellä vaarantua, mies kertoo toisesta Nordeaa koskeneesta tapauksesta.
– Vaimoni on pienen maalaisosuuspankin asiakas enkä voisi ajatella, että tällainen olisi siellä mahdollista. Mutta sielläkin aiemmin annettu lainalupaukseni ei ollut myöhemmin mitä oli sovittu. Pankkiluottamukseni on aika pohjamudissa.