Tästä vaiettiin: Kapteeni nukkui, lentokone syöksyi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tästä vaiettiin: Kapteeni nukkui, lentokone syöksyi

Moni lentoliikenteen vaaratilanne Aasiassa jää raportoimatta, kirjoittaa talouslehti Wall Street Journal. Ongelma on, että ilman tietoa vaaroja on hankala ehkäistä.

14.7.2015 11:49

Aasiassa on tapahtunut viime vuosina monia ilmailun suuronnettomuuksia. Viime vuoden maaliskuussa Malaysia Airlinesin lento 370 katosi kokonaan. Joulukuussa AirAsian lento 8501 puolestaan syöksyi mereen, ja helmikuussa TransAsia Airwaysin lento 235 syöksyi maahan pian nousun jälkeen.

Moni katastrofi on vältetty täpärästi, mutta tieto vaaratilanteista ei ole päätynyt viranomaisille tai lentoyhtiöille, kirjoittaa Wall Street Journal.

Esimerkiksi viime vuonna intialaisen Jet Airwaysin lentokone putosi yllättäen lähes 800 metriä kesken lennon, kun kapteeni oli unessa ja perämies käytti tablet-tietokonettaan.

Yllättävä korkeuden menetys johti siihen, että kone olisi voinut törmätä toiseen lentokoneeseen. Lentäjät ja lentoyhtiö eivät kuitenkaan koskaan kertoneet vaaratilanteesta ilmailuviranomaisille, vaan tilanne tuli viranomaisten tietoon nimettömän vihjeen kautta.

Suuronnettomuus voi tapahtua pienenkin ongelman vuoksi. Jos niitä ei dokumentoida, ei pienempiä ongelmia saada korjattua.

Paljon onnettomuuksia, vähän vaaratilanteita?

YK:n siviili-ilmailujärjestö ICAO uskoo, että Aasiassa tapahtuu paljon kerrottua enemmän vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Tulkinta perustuu järjestön keräämiin onnettomuustilastoihin, jotka ovat yhdet maailman kattavimmista.

Yksi esimerkki löytyy vertaamalla Indonesian ja Australian onnettomuustilastoja. Maissa on suunnilleen saman verran lentoliikennettä.

Viimeisen viiden vuoden aikana Indonesiassa tapahtui 28 suurta onnettomuutta, joka tarkoittaa joko kuolemantapausta tai lentokoneen vakavaa vaurioitumista. Samalla ajanjaksolla Australiassa niitä tapahtui viisi. Tällaisista onnettomuuksista on myös hankala vaieta.

Turvallisuudesta piirtyy hyvin erilainen kuva, kun verrataan vähemmän vakavia vaaratilanteita. Tilastojen mukaan vaaratilanteita kerrottiin tapahtuneen Indonesiassa vain 13, kun Australiassa niitä sattui 58.

Lentoyhtiö Garuda Indonesian raportin mukaan maassa on sattunut useita läheltä piti -tilanteita. Esimerkiksi Lion Airin lentokone ohitti Garuda Indonesian koneen maassa vain kolmen metrin päässä.

Toisessa tapauksessa ohi kulkeneen lentokoneen suihkumoottoreista tullut virtaus puhalsi toisen lentokoneen portaat pois koneen ääreltä, kun koneen matkustajat olivat nousemassa koneesta.

Wall Street Journalin mukaan ero johtuu maiden erilaisista raportointikäytännöistä. Indonesian viranomaisten mukaan maa ei kerro lentokentällä tapahtuneista ilmailuonnettomuuksista ICAO:lle elleivät koneet törmää toisiinsa.

Myös ilmassa sattuneista vaaratilanteista kerrotaan vain silloin, jos koneiden törmäys on ollut alle 40 sekunnin päässä toisistaan. Euroopassa ja Yhdysvalloissa raportointikäytännöt ovat tiukemmat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?