Kuluttajat hyötyvät kauppaketjujen kiihtyneestä kilpailusta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomeen nousee uusia ruokakauppoja – ja se on kuluttajan etu

Suomalaisten kannattaa nauttia, kun Lidl, Kesko ja S-ryhmä kilpailevat toisiaan vastaan.

10.7.2015 16:21 | Päivitetty 10.7.2015 16:21

Tänään Lidlin saama laajennuslaina on vain yksi uusi vaihe kauppaketjujen kiihtyneessä kilpailussa. Lidl on sopinut Pohjoismaisen investointipankin (NIB) kanssa lainasta, jonka avulla se rakentaa yli 40 uutta myymälää Suomeen ja Ruotsiin.

Suomen Lidl saa 50 miljoonaa euroa, Ruotsiin menee 43 miljoonaa, NIB kertoi. Näillä osuuksilla Suomeen olisi tulossa uusia myymälöitä NIB:n rahoilla 22. Lisää lienee tulossa: maaliskuussa Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen kertoi Kauppalehdelle ketjun suunnittelevan 40–50 uuden myymälän avaamista Suomeen.

Saksalainen halpaketju on pannut Suomen vähittäiskaupan uuteen uskoon reilussa kymmenessä vuodessa. Paluuta entiseen ei ole, vaan suomalaisjättien on keksittävä jatkuvasti uusia keinoja puolustaa markkinaosuuttaan.

S-ryhmää pönkittää vihreä etukortti. Lisäksi halpuuttamiskampanja onnistui luultavasti yli odotusten.

Lidl on viime vuosina syönyt markkinaosuutta erityisesti Keskolta. K-ryhmän uusi pääjohtaja Mikko Helander onkin pannut pienen vaihteen silmään ja painanut kaasua: nyt on tarkoitus kiihdyttää. Kesäkuussa Kesko väitti kaapanneensa markkinaosuutta takaisin.

Kesko on kertonut perustavansa lähivuosina 130 uutta kauppaa. Keskiviikkona Helander muistutti Kymen Sanomissa, että Kesko julkistaa uuden päivittäistavarakaupan konseptin tänä vuonna.

Kaikilla ketjuilla fokus on pienissä ja keskisuurissa kaupoissa. Uusia supermarketteja ei Suomeen kaivata.

Uusien kauppojen lisäksi luvassa on uusia palveluja. Verkkokauppa kehittyy, ja ruokaostokset voi tilata kotiin tai noutaa postilaatikosta.

Suomalaisia kuluttajia kilpailun kiihtyminen hyödyttää. Hinnat halpenevat, kauppaverkosto laajenee ainakin kasvukeskuksissa ja uudet palvelut helpottavat arkea.

Sen vuoksi suomalaisten ei kannata korvaansa lotkauttaa suurten kauppaketjujen Alko- ja kauppapaikkavalituksille, vaan toivoa, että K-ryhmän lisäksi S-ryhmä joutuisi ahtaammalle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?