Kiina lisää taloudellista vaikutusvaltaansa Euroopassa

Julkaistu:

Ajaako Kiina infrastruktuurisijoituksillaan pelkkiä taloudellisia etujaan, vai hakeeko se myös poliittista valtaa? Syytä huoleen ei ole, sanoo professori.
Kiinan odotetaan maanantaina varmistavan usean miljardin euron sijoituksensa Euroopan komission EFSI-infrastruktuurirahastoon. Sijoitus Jean-Claude Junckerin ja Jyrki Kataisen kehittämään rahastoon on yksi lukuisista viimeaikaisista osoituksista siitä, että Kiinan halu rakentaa Eurooppaan infrastruktuuria on kasvanut selvästi.

Kiinalainen valtionyhtiö Cosco on yksi vahvimmista ehdokkaista ostamaan Kreikan Ateenassa sijaitsevan Pireuksen sataman, jossa Cosco on toiminut vuokralla jo vuosia. Kiinan hallitus on ilmaissut halunsa tehdä Pireuksesta "Kiinan portti Eurooppaan".

Unkarista ja Puolasta tuli kesäkuussa ensimmäiset Euroopan maat, jotka allekirjoittivat Kiinan One Belt, One Road -aloitteen. Sen tarkoituksena on rakentaa maa- ja meriyhteyksistä Aasian ja Euroopan välille.

Yksi aloitteen nimissä toteutettavista, jo sovituista projekteista on Kiinan rahoittama huippunopea rautatieyhteys Serbiasta Unkariin.

Kun Kiina julkisti sijoituksensa EFSI-rahastoon, se ilmaisi toivovansa, että mahdollisimman moni Euroopan maa vuorostaan "osoittaisi kiinnostusta" One Belt, One Road -aloitetta kohtaan.

Aiemmin tänä vuonna useat länsimaat, kuten Suomi, Britannia ja Saksa, ilmoittivat lähtevänsä mukaan Kiinan johtamaan Aasian investointipankkiin, jonka on tarkoituksena rahoittaa ennen kaikkea suuria infrastruktuurihankkeita.

EU on Kiinan suurin kauppakumppani

Virittävätkö Eurooppa ja Kiina maanosien välistä yhteistyötä, vai hakeeko Kiina lisää valtaa Euroopassa?

On vielä liian aikaista sanoa, toteaa Lapin yliopistossa työskentelevä Kiinan yhteiskunnan ja kulttuurin professori Matti Nojonen Taloussanomille.

Toistaiseksi sijoitetut summat ovat vielä suhteellisen pieniä, ja Nojosen mukaan kyse lienee ennen kaikkea siitä, että Kiina ajaa omia taloudellisia etujaan.

– Kiinalainen infrarakentaminen on erittäin kilpailukykyistä. Juuri muita merkittäviä maailmanlaajuisia vientivaltteja, kuten kulutushyödykebrändejä, maalla ei muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ole.

Lisäksi EU on jo nyt Kiinan suurin ulkomaankauppakumppani, ja kattavat yhteydet toisivat Euroopan markkinat yhä lähemmäksi Kiinaa. Sijoitukset Eurooppaan myös tukevat maanosan talouskehitystä, mikä voi olla Kiinankin etu.

Matti Nojosen mukaan on selvää, että jos Kiinasta tulee merkittävä infrastruktuurin omistaja Euroopassa, sen poliittinen valta maanosassa lisääntyy. Se ei kuitenkaan aiheuta välittömästi syytä huoleen.

– Haluaisin ajatella, että mitä integroituneempi suurvalta on muuhun maailmaan, sitä suurempi kannuste sillä on pyrkiä ylläpitämään rauhaa.

Euroopan ja idän yhteistyö hermostuttaa Yhdysvaltoja

Yhdysvallat toistuvasti on ilmaissut huolensa Euroopan maiden ja idän lisääntyvästä yhteistyöstä sekä Aasian investointipankin että esimerkiksi Venäjän kaasuputkihankkeiden yhteydessä.

Tästä syystä voisi ajatella myös Kiinan infrastruktuurihankkeiden hermostuttavan läntistä suurvaltaa.

– Näinhän se on, jos Yhdysvallat pelaa tässä reaalipoliittista peliä, Matti Nojonen toteaa.

Maailman eri foorumeilla on pitkään spekuloitu sillä, tuleeko Kiinasta Yhdysvaltojen jälkeen maailman seuraava suurvalta.

Nojosen mukaan ei tarvitse olla kovin kriittinen todetakseen, että Yhdysvallat viimeisten vuosikymmenten aikana puolustanut kansallisia intressejään sotilaallisesti eri puolilla maailmaa.

Tuleeko Kiina tekemään samalla tavalla, jos maan valta kasvaa tarpeeksi suureksi?

Julkisissa lausunnoissaan Kiinan johto on painottanut, että he eivät halua toimia, kuten Yhdysvallat. Aika näyttää, miten lopulta käy, Nojonen toteaa.

– Iso kysymys on se, kykeneekö Kiinan johto noudattamaan tätä politiikkaansa, jos maan mertentakaiset intressit kasvavat merkittävästi. Maailmassa ei ole tainnut olla yhtäkään suurvaltaa, joka ei olisi jossain vaiheessa puolustanut omia etujaan sotilaallisesti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Bensan hinta noussut jo lähelle kaikkien aikojen haamurajaa – ST1-johtaja kertoo, miten Saudi-Arabian tilanne näkyy tankilla

    2. 2

      Kiukku sähkön siirtohinnoista jatkuu: ”Onko kaikki kivet käännetty?” – Nyt puhuvat Carunaakin kalliimmat sähköyhtiöt

    3. 3

      Google kertoi suursatsauksista Suomeen: 600 miljoonaa Haminaan, 255 megawattia uusiutuvaa energiaa

    4. 4

      Kostotoimien mahdollisuus Lähi-idässä nostaa jälleen öljyn hintaa

    5. 5

      Google-diili työllistää 200 tuulipuiston rakentajaa – myös Haminaan palkataan lisää väkeä

    6. 6

      Siirtohintojen nousu ei Tolvasia pelota: Omaa sähköä 1 500 eurolla reilussa vuodessa

    7. 7

      USA:n keskuspankki jatkaa markkinoiden rauhoittelua rahaa pumppaamalla

    8. 8

      Monet energiayhtiöt hilaavat nyt hintoja ylöspäin – katso vertailu: täällä maksat sähkönsiirrosta eniten

    9. 9

      Eeva muutti unelmiensa työn perässä Helsinkiin – Ei saanut kaupungin vuokra-asuntoa, joten palkasta jää käteen 600 euroa kuussa

    10. 10

      Karu kommentti teki lopun työ­haaveista: ”Tolla naamalla et saa töitä” – tällaista on syrjintä Suomen työ­elämässä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Monet energiayhtiöt hilaavat nyt hintoja ylöspäin – katso vertailu: täällä maksat sähkönsiirrosta eniten

    2. 2

      Google kertoi suursatsauksista Suomeen: 600 miljoonaa Haminaan, 255 megawattia uusiutuvaa energiaa

    3. 3

      Eeva muutti unelmiensa työn perässä Helsinkiin – Ei saanut kaupungin vuokra-asuntoa, joten palkasta jää käteen 600 euroa kuussa

    4. 4

      Bensan hinta noussut jo lähelle kaikkien aikojen haamurajaa – ST1-johtaja kertoo, miten Saudi-Arabian tilanne näkyy tankilla

    5. 5

      Diesel menetti tukensa, maksajina kuljetusala ja syrjäkylien autoilijat – Professori: ”Siinä mielessä ympäristöteko, että hinta nousee”

    6. 6

      Uhkaako verokorttisi tuloraja ylittyä – toimi näin!

    7. 7

      Asumisen kulut nousevat kohisten: Rovaniemi 3 400, Kempele 2 300 euroa – katso 59 kunnan lista

    8. 8

      Siirtohintojen nousu ei Tolvasia pelota: Omaa sähköä 1 500 eurolla reilussa vuodessa

    9. 9

      Kiukku sähkön siirtohinnoista jatkuu: ”Onko kaikki kivet käännetty?” – Nyt puhuvat Carunaakin kalliimmat sähköyhtiöt

    10. 10

      Merivoimien neljä uutta laivaa rakennetaan turvallisuussyistä Raumalla – luvassa satoja uusia työpaikkoja: ”laidasta laitaan väkeä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sukulaiset kärkkyivät puolen miljoonan euron perintöä – terävä vanhus jätti heidät nuolemaan näppejään

    2. 2

      Maksamisen muutos yllätti OP:n asiakkaat – Tertulta meni kerralla lukkoon koko perheen tilit

    3. 3

      Näin maksaminen korteilla ja verkossa muuttuu lauantaina – ”Minkään ei tulisi viikonlopun aikana räjähtää”

    4. 4

      Näin paljon suomalaisilla on rahaa tilillään – ekonomisti kertoo, mikä on järkevä määrä

    5. 5

      Yksityiskohta katolla paljasti asioiden laidan – Mikkeli määräsi ex-maaherran suvun saunan purettavaksi: ”Kumma, että tällaista räppänää käydään vastaan”

    6. 6

      Osuuspankin asiakaspalvelu meni tukkoon – asiakkaat ihmettelivät pankin lähettämää tekstiviestiä

    7. 7

      Kohua herättänyt sähköyhtiö Caruna nostaa jälleen siirtomaksua – Omakotiliitto parahti: ”Pöyristyttävää”

    8. 8

      Eeva muutti unelmiensa työn perässä Helsinkiin – Ei saanut kaupungin vuokra-asuntoa, joten palkasta jää käteen 600 euroa kuussa

    9. 9

      Yksinhuoltajan lompakko lihoo, keskituloinen perhe kaivaa kuvetta – katso tästä budjettiehdotuksen voittajat ja häviäjät

    10. 10

      Autoalan yrittäjä lähti koeajolle ja ”hakemaan rahoja” – runneltu Mersu löytyi viikon päästä, takakontissa inhottava yllätys

    11. Näytä lisää