Eurooppaan syntymässä uusi ruokakauppajätti - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Eurooppaan syntymässä uusi ruokakauppajätti

Roayl Aholdilla ja Delhaize Groupilla on yhteensä yli 6 500 ruokakauppaa lähinnä Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

24.6.2015 14:53

Hollantilainen päivittäistavaraketju Royal Ahold on tehnyt ostotarjouksen belgialaisesta kilpailijastaan Delhaize Groupista.

Aholdin on määrä maksaa noin 9,32 miljardin euron kauppahinta osakevaihdolla. Delhaizerin osakkeenomistajat saavat 4,75 Aholdin osaketta jokaista omistamaansa osaketta vastaan.

Aholdin osakkeenomistajat omistavat 61 prosenttia uudesta yhtiöstä. Lisäksi Aholdin nykyisille omistajille palautetaan kaupan yhteydessä miljardi euroa yhtiön pääomia.

Investointipankki Natixisin mukaan Ahold Delhaize -nimen saava uusi yhtiö on Euroopan neljänneksi suurin päivittäistavaraketju. Uutistoimisto Bloomberg kertoo yhtiöstä tulevan Yhdysvaltain viidenneksi suurin alan toimija.

Yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto oli runsaat 54 miljardia euroa viime vuonna, yhtiöt kertovat tiedotteessaan. Ahold ja Delhaize odottavat kaupan tuovan 500 miljoonan vuosittaiset säästöt kolmen vuoden kuluessa yhdistymisestä.

Pääasiassa Euroopassa ja Yhdysvalloissa toimivilla yhtiöillä on yhteensä yli 6 500 myymälää. Niiden ruokakauppaketjuja ovat muun muassa Delhaize, Stop & Shop, Food Lion ja Giant Food. Molemmat yhtiöt toimivat Yhdysvaltain itärannikolla.

Yhtiöiden mahdollista yhdistymistä on spekuloitu vuosien varrella. Nyt sitä on vauhdittanut lisääntynyt kilpailu Yhdysvalloissa, Bloomberg kirjoittaa.

Kaupan keskittyminen tyypillistä Pohjoismaissa

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto pitää kahden suuren eurooppalaisketjun yhdistymistä mielenkiintoisena uutisena. Alalla ei juuri ole nähty yrityskauppoja viime aikoina.

Luoto ei usko, että päivittäistavaraketjuilla Euroopassa tai Yhdysvalloissa on kovin suurta painetta muuttua entistä suuremmiksi jäteiksi.

Hänen mukaansa viimeisen kymmenen vuoden aikana on nähty enemmänkin sitä, että isot kansainväliset pelurit ovat levittäytyneet uusille markkinoille, mutta sittemmin vetäytyneet pois joiltakin markkinoilta.

– Ehkä on kuitenkin nähty, että ruokakaupassa paikallisuus on jollain lailla arvo. Ilman muuta ruokakauppa on volyymibisnestä. Täytyy saada riittävä volyymi, koska tyypillisesti katteet ovat varsin pieniä, Luoto sanoo.

Kaupan keskittyminen on Luodon mukaan varsin pohjoismainen piirre. Hän huomauttaa, että Suomessa keskittyminen on vähentynyt parin viime vuoden aikana. Saksalaisketju Lidl on syönyt markkinaosuutta etenkin K-ryhmältä. S- ja K-ryhmillä on kuitenkin edelleen selvästi suurimmat markkinaosuudet päivittäistavaramyynnistä Suomessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?