Kolea sää ei haittaa aleshopppailijaa – "Aikaa ja kiinnostusta löytyy" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Alehinnat jopa -80 % – "Aikaa ja kiinnostusta löytyy"

Kaupat hakevat piristystä myyntiinsä kesän alennusmyynneistä. Aleista haetaan kestosuosikkeja, mutta viileä kesäsää vaikuttaa myös siihen, mitkä alelöydöt nousevat hittituotteiksi.

Expertin Petri Jantunen esitteli kännyköitä joulukuussa 2012.

22.6.2015 13:57

Kaupan alan vaikeudet tiedetään, mutta alennusmyyntien suosio pysyy vakaana. Kuluttajat tiedustelevat alennusmyyntien alkamisesta myymälöissä jo etukäteen.

Tavarataloketju Stockmannin kesän alennusmyynnit alkoivat jo viime viikolla ja Stockmannin Helsingin tavaratalon johtajan Kristina Inkiläisen mukaan kauppa on alkanut mukavasti.

– On ollut hieman viileämpää, ja ihmiset ovat olleet kaupungissa. Aikaa ja kiinnostusta alennusmyyntejä kohtaan on löytynyt.

Kodinkoneketju Expert puolestaan aloittaa alennusmyynnit myymälöissään tänään. Toimitusjohtaja Mika Aron odotukset ovat korkealla.

– Aloitimme alennusmyynnin verkossa jo viime viikolla, ja ihmiset ovat kysyneet myymälöissä jo ennakkoon aleista.

Kesälukemista ja uutta puhelinta

Suomessa ei tänä vuonna ole vielä tarvinnut kaivaa kaikkia kesävaatteita kaapista, joten moni päivittää vaatekaappiaan alelöydöillä vasta heinäkuun puolella. Stockmannin Inkiläisen mukaan miesten ja naisten muoti ovat myös perinteisesti Stockmannin kesäalennusmyyntien suosikkeja.

Tämän vuoden myynnissä näkyy lisäksi sään vaikutus.

– Tuossa kun viime viikon lukuja katsoin, niin kirjoja on myyty paljon. Kun luvattiin heikkoa säätä juhannukseksi, ihmiset ovat ottaneet kesälukemista mukaan mökille.

Expertin myymälöiden alennusmyynnit ovat juuri alkaneet, mutta kodinkone- ja elektroniikkakaupan tämän kesän hittituotteista Arolla on selkeä näkemys.

– Kesällä myydään kylmälaitteita marjastus- ja metsästyskausia silmällä pitäen. Uskon myös puhelinten ja erityisesti laadukkaiden televisioiden menekkiin. Niiden hinnat ovat tulleet jonkin verran alas.

Televisiokauppa on toimitusjohtajan mukaan ollut viime vuotta hiljaisempaa. Talviolympialaiset ja jalkapallon MM-kisat näkyivät viime vuoden myynnissä selvinä piikkinä. Tälle vuodella samanlaisia ostohalujen herättäjiä ei ole luvassa.

Alennusmyynnit saavat ihmiset liikkeelle

Alennusmyyntien mainoksissa on tällä viikolla nähty jopa 80 prosentin alennuksia. Inkiläisen ja Aron mukaan mukaan alennukset eivät kuitenkaan yleisesti ottaen ole normaalia vuotta suurempia.

Alennusmyyntien suosiossa näkyy silti myös epävarman taloustilanteen vaikutus.

– Kyllä niin voi sanoa, että ne saavat tässä ajassa ihmiset liikkeelle, Inkiläinen pohtii.

Kaupan alan ammattilaisten mukaan kesän alennusmyynnit ovat merkittävät jopa koko vuoden myyntilukujen kannalta. Alet vauhdittavat heikommin kaupaksi käyneiden tuotteiden menekkiä ja samalla tehdään jo tilaa uuden sesongin tuotteille.

– Heinäkuu on meillä muistaakseni kolmanneksi paras myyntikuukausi. Siitä alkaa oikeastaan meidän alan sesonki, joka jatkuu pienillä pompuilla tammikuulle asti, ja keväällä on sitten hiljaisempaa. Myös kesäkuun myynnistä suuri osa tehdään juhannuksen jälkeen, Aro arvioi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?