Ketjut eri linjoilla hintasodasta – "Kaupalla menee niin hyvin kuin suomalaisella kuluttajalla" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kesko hehkuttaa voittoa – näin S-ryhmä ja Lidl vastaavat

Julkaistu: 12.6.2015 17:43

Tiukka taloustilanne näkyy ruoka- ja päivittäistavarakaupassa, mutta kauppaketjut luottavat omiin konsepteihinsa.

Kauppakonserni Kesko kertoi tänään markkinaosuutensa kasvaneen ruokakaupassa "äärimmäisen kovasta" hintakisasta huolimatta.

Kilpailijat eivät lähde kommentoimaan Keskon markkinaosuuspuheita, mutta kireä taloustilanne näkyy selvästi kaupan alan ammattilaisten tilannearvioissa.

– Julkaisemme omat näkemyksemme puolivuosittain. Kaupalla menee niin hyvin kuin suomalaisella kuluttajalla menee. Ostovoima on tällä hetkellä tiukassa, sanoo SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine.

Myös Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen asettelee sanansa tarkkaan.

– Seuraamme markkinaosuuksia Päivittäistavarakaupan tiedoista, joiden mukaan Lidlin markkinaosuus Suomessa oli 9,2 prosenttia viime vuonna. Alkuvuodesta myyntimäärämme ja asiakasmäärämme ovat kasvaneet edelleen. Iloitsemme siitä tässä taloustilanteessa.

Käydäänkö hintasotaa mediassa vai kaupan hyllyllä?

Alan ammattilaisten näkemykset päivittäistavarakauppaa leimanneesta tiukasta hintakilpailusta vaihtelevat.

– Kilpailu on kovaa. Me olemme valinneet strategiaksemme halpuuttamisen ja olemme olleet siihen tyytyväisiä, SOK:n Laine arvioi.

Lidlin Sipposen mukaan muillakin tekijöillä on merkitystä.

– Hintakilpailu on saanut paljon mediahuomioita, mutta arjessa ja pidemmällä aikavälillä en usko asiakkaiden valitsevan ostospaikkaa yksittäisen toimipisteen edullisten hintojen tai kampanjoiden perusteella.

"Samat hinnat Hangosta Sodankylään"

Alan muista trendeistä S-ryhmän Laine arvioi ruoka- ja päivittäistavarakaupan keskittyvän yhä enemmän pieniin ja suuriin myymälöihin. Kysyntää on kuluttajaa lähellä oleville moderneille lähikaupoille, samoin hypermarketeille.

– Välisarjassa on sitten tiukempaa.

Julkisuudessa on myös keskusteltu hintaeroista pienten ja suurten kauppojen välillä. Laine mukaan kokoeron vaikutus hintaan on selvä.

– Niiden erot selittyvät ensisijaisesti tehokkuudella eli valikoimat ja muun muassa toimitusten koot vaihtelevat, mikä näkyy hinnoissa.

Lidlin Sipponen sen sijaan liputtaa yhtenäisen hinnoittelun puolesta.

– Meillä on samat hinnat Hangosta Sodankylään, niin isommilla kuin pienemmilläkin paikkakunnilla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?