Lidl-johtaja: Moni ei uskalla shoppailla meillä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lidl-johtaja: Moni ei uskalla shoppailla meillä

Ruotsin Lidlin toimitusjohtaja Conor Boyle käy läpi yhtiön virheitä talouslehti Dagens Industrin haastattelussa.

10.6.2015 16:25

Ruokakauppaketju Lidlin liikevaihto Ruotsissa nousi 11 prosenttia ja oli 8,6 miljardia kruunua (noin 920 miljoonaa euroa) viime vuonna. Kolmatta vuotta putkeen yhtiön tulos oli myös voitollinen, Dagens Industri (DI) kirjoittaa.

Yhtiön Ruotsin liiketoimintoja johtavan Conor Boylen mukaan saksalaisjätti haluaa nostaa markkinaosuutensa viiteen prosenttiin vuonna 2020, kun sen osuus nykyisin on 3,6 prosenttia.

Lidl saapui Ruotsin markkinoille vuonna 2003. DI:n mukaan yhtiö teki aloittaessaan useita vakavia virheitä, jotka vaurioittivat yhtiön mainetta ja hidastavat yhä ketjun leviämistä.

– On yhä monia, jotka eivät voisi kuvitellakaan tekevänsä ostoksia meillä ja jotka eivät pysty samaistumaan Lidl-tuotemerkkiin. Tätä me yritämme muuttaa, Boyle kertoo DI:n haastattelussa.

DI:n mukaan ketjun aloittaessa Ruotsissa sen myymälöissä oli keskimäärin 800 tuotteen valikoima. Harva näistä tuotteista oli peräisin Ruotsista.

Valikoiman niukkuus painoi Lidliä, sillä esimerkiksi kilpailevan Ica-ketjun myymälöissä oli tarjolla keskimäärin 5 000 tuotetta. Boylen mukaan ketju on nyt muuttanut linjaansa ja tarjoaa myymälöissään keskimäärin 2 000 tuotetta, joista etenkin monet tuoretuotteet ovat Ruotsista.

Ruotsissa ruokamarkkinoita dominoi kolmen ketjun Ican, Coopin ja Axfoodin muodostama trio, jolla on hallussaan peräti 87 prosenttia markkinoista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?