Superautojen valmistajat uhkaavat menettää mittavat markkinat jättämällä naiset paitsioon - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

"Kuka tahansa nainen voisi ajaa niitä autoja"

Arvaatko, moniko superautojen ostajista on nainen?

Maria Sharapova Porschen ratissa.

19.5.2015 13:35

Maailmassa on yhä enemmän varakkaita naisia, jotka haluaisivat ostaa tehokkaan, kauniin ja kalliin auton ja ajaa sitä itse. Ikävä kyllä kovin moni superautojen valmistaja ei tunnu tajuavan tätä.

Ero on silmiinpistävä, kun verrataan esimerkiksi Lamborghinia ja Ferraria saksalaiseen Porscheen. Jälkimmäinen on palkannut tennistähti Maria Sharapovan mainostamaan autojaan. Markkinointi ei ole perinteistä autojen vieressä keikistelyä, vaan Sharapova ajaa itse.

Porsche myy Yhdysvalloissa noin neljänneksen autoistaan naisille. Lamborghini ja Ferrari myyvät naisille alle 10 prosenttia.

Kiinassa Porsche myy naisille jo 40 prosenttia autoistaan.

Porschen myyntilukuja selittää osittain sen citymaastureihin laajentunut mallisto. Citymaasturit ovat varakkaiden naisten parissa olleet suosittuja jo pidempään.

Nykyiset superautoyhtiöt ovat vaarassa menettää asemansa potentiaalisesti suurilla markkinoilla, jos niiden markkinointi huomioi vain miehet.

– Kuka tahansa nainen voisi ajaa niitä autoja, sanoo uutistoimisto Reutersin haastattelema Sonja Heiniger, joka omistaa verkkopalveluyrityksen. Hän ajaa Lamborghinin Gallardo Super Trofeo Stradalella, väriltään "rosso mars". Auton hintalappu on 375 000 dollaria.

Heinigerin mielestä on yksinkertaisesti sääli, jos superautoyhtiöt puhuvat vain miehille.

Itse autoihin ei välttämättä tarvita suuria muutoksia. Esimerkiksi Aston Martin on suunnitellut naisia ajatellen yhteen autoonsa hieman pienempää ohjauspyörää. Stereotypioissa naisia eivät moottorit kiinnosta, mutta myynti kertoo toista. Kiinassa naiset valitsevat miehiä useammin tehokkaamman Ferrari 458:n.

Lamborghinin toimitusjohtaja Stephan Winkelmann sanoi Reutersille, että kuten insinöörikoulutus, myös superautot yksinkertaisesti kiinnostavat miehiä enemmän. Hän lisäsi, että haluaisi kyllä nähdä enemmän naisia ostajina, mutta ei halua yrittää houkutella heitä innokkaammin, koska haluaa pitää "Lamborghinin DNA:n niin puhtaana kuin suinkin."

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?