Korjaamojen kilpailu kiristyy – "kustannuksia vaikea maksattaa asiakkailla" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Korjaamojen kilpailu kiristyy – "kustannuksia vaikea maksattaa asiakkailla"

Julkaistu: 16.5.2015 5:02, Päivitetty 15.5.2015 16:52

Autokorjaamoketjut pyrkivät vastaamaan kilpailutilanteen koventumiseen ketjuuntumalla ja kouluttautumalla.

Autojen teknistyminen ja tietokoneistuminen on tuonut autokorjaamoille lisää kuluja ja haasteita.

Autonomi-ketjun ketjupäällikön Martti Putkosen mukaan työtunnin hinta nousee koko ajan, koska korjaamojen laitevaatimukset kasvavat.

– Tarvitaan monipuolisia testereitä, erikoistyökaluja, sun muuta. Vanhan mallisella pajavasaralla, ruuvimeisselillä ja jakoavaimella ei tehdä oikeastaan enää yhtään mitään, Putkonen sanoo.

Hänen mukaansa varsinainen työtunnin hinta ei oikeastaan ole noussut paljoa, mutta vian hakemiseen ja sen korjaamiseen menee helposti yhä enemmän aikaa.

Itsenäisten yrittäjien muodostaman Fixus-korjaamoketjun hintataso on pysynyt vakaana, ja joidenkin palvelujen hinnat ovat jopa laskeneet, kertoo Fixus-korjaamojen kenttäpäällikkö Jari Prittinen.

– Auton korjaaminen on lisääntyneen kilpailun vuoksi jopa edullisempaa kuin ennen. Merkkiliikkeiden huollot ovat menettäneet osuuttaan huolto- ja korjaustöissä, hän sanoo.

Hinnankorotukset johtuvat Prittisen mukaan lähinnä alan palkkojen yleiskorotuksista.

Auton omistajat tinkivät huolloista

AD-Autokorjaamojen ketjupäällikkö Juhani Ahola puolestaan kertoo ketjun korjaamojen hintatason olleen viimeiset 2–3 vuotta melko samalla tasolla. Tähän vaikuttaa hänen mukaansa alan kova kilpailu.

– Autokorjaamoyrittäjien kulut ovat korkeita. Esimerkiksi nykyaikaisten autojen vikadiagnoosien tekemiseksi tarvitaan kalliita laitteita ja ohjelmistoja. Investointikustannuksia on vaikeaa viedä asiakkaiden maksettavaksi, hän sanoo.

Ihmiset myös pyrkivät säästämään huoltokustannuksissa. Autonomi-ketjun Putkosen mukaan monet jättävät auton määräaikaishuollon tekemättä ja mahdollisesti teettävät sen sijaan vain pienen huollon, kuten öljynvaihdon.

– Se käy loppupeleissä kalliimmaksi, kun autoon yhtäkkiä alkaa tulla isoja vikoja. Kun huoltaminen on laiminlyöty, sen jälkeen ruvetaan korjaamaan autoa.

Ketjuuntuminen lisääntyy

Kilpailu autokorjaamojen kesken on koventunut. Tämä näkyy muun muassa siten, että asiakkaat kysyvät tarjouksia useasta korjaamosta.

Putkonen huomauttaa, että huollon hintaan vaikuttaa paljon esimerkiksi se, miten laadukkaita auton osia, kuten jarrupaloja tai iskunvaimentimia, korjaamo käyttää. Kaikki asiakkaat eivät kiinnitä tähän huomiota.

– Jotkut korjaamot tekevät halvemmalla hinnalla huonommilla osilla. Se ei pidemmän päälle välttämättä ole kannattavaa. Uuden auton takuu säilyy voimassa silloin, kun huolto tehdään huolto-ohjelman mukaisesti ja laadukkailla osilla.

Ketjuuntuminen autokorjaamoalalla lisääntyy koko ajan. Sen sijaan pienet "nyrkkipajat" kuolevat pikku hiljaa pois, Putkonen sanoo.

Ahola arvioi, että kovasta kilpailusta huolimatta korjaamojen määrä on pysynyt Suomessa suunnilleen entisellään.

Putkonen ja Ahola ovat yhtä mieltä siitä, että autojen sähköistymisen ja elektroniikan myötä korjaamoilta vaaditaan koko ajan enemmän osaamista. Niinpä korjaamojen on kouluttauduttava jatkuvasti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?