Marimekon Alahuhta-Kasko: Tuloskehitys oli odotusten mukaista - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Marimekon myynti veti ulkomailla – Suomessa vaikeaa

Designyhtiö Marimekon huhtikuussa aloittaneen uuden toimitusjohtajan Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan yhtiön liikevaihdon ja tuloksen kehitys oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä odotusten mukainen.

12.5.2015 9:46 | Päivitetty 12.5.2015 9:50

Designyhtiö Marimekon huhtikuussa aloittaneen uuden toimitusjohtajan Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan yhtiön liikevaihdon ja tuloksen kehitys oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä odotusten mukainen.

Marimekon liiketappio ilman kertaeriä kasvoi tammi–maaliskuussa 1,3 miljoonaan euroon viime vuoden vertailukauden 1,1 miljoonasta eurosta.

Tulosta heikensivät Beverly Hillsin myymälän sulkemiseen liittyvät merkittävät kulut sekä tukkumyynnin myyntikatteiden lasku.

– Toisaalta kauden liiketulosta paransivat pohjoisamerikkalaisen yrityksen kanssa solmimamme lisenssisopimuksen myötä kasvaneet lisenssituotot, Alahuhta-Kasko sanoo. osavuosikatsauksessa.

Alahuhta-Kaskon mukaan liikevaihto kasvoi kansainvälisen myynnin ansiosta. Sen sijaan kotimarkkinalla Suomessa vähittäiskaupan tilanne jatkui vaikeana.

– Liikevaihtoa kasvattivat uusien myymälöiden tuoma lisämyynti ja vahva dollari.

Luvassa uusia jälleenmyyjäomisteisia myymälöitä

Alahuhta-Kasko aikoo luotsata Marimekkoa edelleen kansainväliseen kasvuun. Kohteena ovat etenkin uudet markkinat Aasian-Tyynenmeren alueella.

– Kevään aikana uusina markkinoina on avattu Bangkok ja Singapore sekä Lähi-idässä Dubai.

Pääpaino laajentumisessa tulee kuluvan vuoden aikana olemaan Alahuhta-Kaskon mukaan jälleenmyyjäomisteisten myymälöiden avauksilla.

– Tavoitteenamme on avata yhteensä 10–20 uutta Marimekko-myymälää ja shop-in-shopia.

Alahuhta lupaa jatkavansa satsauksia digitaaliseen liiketoimintaan. Hänen mukaansa verkkokaupan osuus Marimekon myynnistä on kasvanut tasaisesti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?