Hyvä nimi kasvuyritykselle on lyhyt ja selkeä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Mikä nimi startupille? Mummotesti paljastaa

Julkaistu: 14.4.2015 17:45, Päivitetty 14.4.2015 17:53

Yrityksen nimi kannattaa valita huolella, ettei käy niin kuin Doostangille, Adweek neuvoo.

Urapalvelu Doostangin nimi tulee latinan sanoista dos tango, mikä tarkoittaa osapuilleen lahjakkuuteen kurkottamista. Yritys tunnetaan kuitenkin parhaiten sijoituksestaan huonoimmin nimettyjen teknologiafirmojen listoilla, Adweek kirjoittaa.

Nykyään startupeille annetaan yksinkertaisia ja helposti muistettavia nimiä.

– Startupeja neuvotaan usein yksinkertaistamaan myyntipuheitaan niin, että yrittäjien vanhemmat ja isovanhemmat ymmärtäisivät ne, konsultti Kelly Hoey sanoo lehdessä.

Sama pätee nimiin. Hyviä esimerkkejä nimistä ovat Dropbox, Banjo ja Mailbox, jotka ovat oikeita sanoja. Ja lisäksi lyhyitä, tunnistettavia ja helppoja ääntää.

– Halusimme nimeksi sanan, joka tarkoittaa vain yhtä asiaa, kuten Apple tai Amazon, Banjon toimitusjohtaja Damien Patton sanoo Adweekille.

Nimen on hyvä kertoa heti, mitä sovellus tekee. Mielenkiintoisia nimiä saa kun yhdistää parista sanasta jotakin uutta, kuten fitness-sovellus Fitbit tai chat-sovellus Snapchat.

Kummalliset nimet ovat hämmentäviä. Yksinkertainen nimi luo vahvan mielleyhtymän.

Coca-Colan kaltainen yhtiö voi ehkä antaa tuotteelleen erikoisen nimen, koska sillä on rahaa brändin luomiseen. Harvemmalla startupilla on sellaisia varoja, johtaja Frank Rimalovski New Yorkin yliopistosta toteaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?