12 virhettä – näin mokaat autosi ylläpidon

Auton huolimaton käyttö ja ylläpidossa säästäminen tulevat usein kalliiksi. Taloussanomat kysyi kahdelta korjaamoketjulta ja katsastusliikkeestä, millaisia virheitä autoilijat tyypillisimmin tekevät.

21.3.2015 5:01 | Päivitetty 20.3.2015 16:50

Matka voi tyssätä yllättäen ja lompakkoon tulla iso lovi, kun autosta ei ole pidetty huolta asianmukaisesti. Korjaamoketjut Autoasi ja AD-autokorjaamo sekä A-katsastus kertovat, millaisia ovat autoilijoiden yleisimmät virheet.

1. Säästetään huolloissa

Yleinen ilmiö on jo muutaman vuoden ollut, että auton määräaikaishuollot jätetään väliin. Tämä näkyy teiden varsilla hyytyneinä autoina ja ilmiö korostuu taloudellisesti huonona aikana.

– Ihmiset ajattelevat, että he säästävät. Totuus on se, että jos auto jätetään huoltamatta ja hajoaa, sen korjaaminen tulee paljon kalliimmaksi. Näin on varsinkin nykyään, kun huoltovälit ovat usein vähintään 20 000 kilometriä, AD-autokorjaamon ketjupäällikkö Juhani Ahola kertoo.

Hänen mukaansa säästäminen huolloissa näkyy korjaamoissa muun muassa siten, että autoihin tulee erilaisia sähkövikoja.

– Varsinkin moottoriteillä on viime vuosina näkynyt hirveän paljon sitä, että autoja hyytyy tien poskeen. Varmasti yksi syy on se, että niitä ei huolleta eikä pidetä kunnossa, Ahola toteaa.

2. Ei puhdisteta tuulilasia

Aholan mukaan auton tuulilasin sisäpinnan puhdistamatta jättäminen voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä, kun keväällä aurinko paistaa kirkkaasti matalalta.

– Se on todella tärkeä asia, joka autoilijan pitäisi muistaa. Sen takia sattuu kolareita, kun aurinko paistaa aamuisin alhaalta ja tuulilasi on niin likainen, ettei kuljettaja näe kunnolla.

3. Hätäillään kesärenkaiden vaihdossa

Keväällä ei kannata vaihtaa kesärenkaita vielä silloin, kun ensimmäinen pätkä moottoritietä on sulana.

– Ihmiset eivät tunnu muistavan, että syksylläkin ajetaan tosi pitkään talvirenkailla lumettomilla teillä. Keväällä on kova hinku vaihtaa talvirenkaat pois, koska ne rapisevat ja pitävät meteliä. Liukkaita kelejä voi tulla suuressa osassa maata vappuun saakka, Ahola huomauttaa.

4. Moottorilämmittimen käyttö lopetetaan aikaisin keväällä

Suositusten mukaisesti autoa kannattaa pitää piuhan päässä niin kauan, kun lämpötila on alle viiden asteen. Varsinkin yöt ja aamut ovat keväällä pitkään viileät.

– Autoa kannattaa lämmittää siihen asti, kunnes yöllä lämpötila nousee viiden asteen yläpuolelle. Vähän turhan aikaisin unohdetaan auton lämmitys. Nyt etelässäkin on joka aamu ollut pakkasta, vaikka päivisin on lähes kesäiset kelit, Ahola sanoo.

Hän muistuttaa, että lämmitinlaitteen käyttäminen kylmällä säällä säästää moottoria ja pienentää polttoaineen kulutusta.

5. Unohdetaan jakohihnan vaihto

Sangen oleellinen asia auton ylläpidossa on jakohihnan uusiminen määrävälein. A-katsastuksen teknisen yksikön päällikkö Kalevi Lintula sanoo, että autoilija mokaa hihnan vaihdossa yleensä silloin, kun auto jää määräaikaishuoltojen ulkopuolelle.

– Vieläkin on automerkkejä ja -malleja, jossa hihna pitää vaihtaa määrävälein. Jokainen voi pysähtyä miettimään mitä seurauksia siitä tulee, kun autoon tulee vika ja matka katkeaa. Hihnan katkeaminen johtaa varsin usein kalliiseen moottorivaurioon, Lintula toteaa.

6. Tankataan bensiiniä dieselautoon

Huolimattomuusvirheistä yksi yleisimpiä on mokata dieselauton tankkaus.

– Jos perheellä on sekä bensa- että dieselauto, niin ajatuksissaan voidaan laittaa väärää tavaraa dieselauton tankkiin. Sitä tapahtuu aika paljon, että dieselautoon on tankattu bensiiniä, kertoo Autoasi-ketjun teknisen palvelun päällikkö Pekka Alanko.

Jos näin käy, suuremmilta vaurioilta voi välttyä jättämällä auton käynnistämättä.

7. Dieselautossa seisoo kesälaatua pitkälle syksyyn

Lintula muistuttaa, etteivät kesälaadun ominaisuudet välttämättä riitä pakkaskeleillä. Syksyllä tankattu ja vähälle ajolle jäänyt auto voi aiheuttaa kuljettajalle päänvaivaa kesken matkan.

– Polttoaineen juoksevuus heikkenee ja moottori ei välttämättä saakaan enää käyttöönsä huonossa muodossa olevaa polttoainetta. Silloin käy niin, ettei päästä liikkeelle ollenkaan tai jäädään matkalle, Lintula sanoo.

8. Apuvirtaa annetaan väärin

Autoilijoiden yksi tyypillisistä virheistä on rynnätä auttamaan tai ottamaan apua vastaan silloin, kun ei kannattaisi. Lintulan mielestä uusimmissa ja nykyaikaisimmissa autoissa apuvirran antaminen ja ottaminen kannattaa jättää kokonaan ammattilaisille.

– Se vaatii omat manööverinsä, etteivät herkät elektroniset järjestelmät vioitu, kun hyytyneen auton akku kytketään rinnalle virtaa antavan auton järjestelmään.

Varsinkin jos plus- ja miinusnavat menevät väärin ja auton elektroniset laitteet vioittuvat, edessä voi olla todella kallis remontti.

9. Unohdetaan vaihtaa akku

Jos auton akku on heikko ja virrankulutus yhtäkkiä lisääntyy, matka voi katketa kokonaan.

– Tämä on syyskauden ilmiö. On valot, pyyhkimet, ilmastointi, istuimen lämmitys ja monia muita, jotka kuluttavat sähköä samaan aikaan. Huono akku ei pysty ottamaan latausta vastaan, Lintula kertoo.

10. Autoilija ruostuttaa autonsa

Alanko sanoo, että osa autoilijoista tuntuu unohtaneen auton ylläpitoon liittyvät perusasiat kuten auton säännöllisen pesemisen.

– Varsinkin nyt, kun on ollut tällainen talvi kuin meillä etelässä. Lunta ei ole ollut oikeastaan yhtään mutta pakkasta sen verran, että tiet ovat olleet suolassa. Autoja ei paljoa pestä ja kaikki tietävät, mitä suola tekee autolle.

11. Autoon laitetaan väärää moottoriöljyä

Alangon mukaan varsinkin "tee se itse -miehet" saattavat lorautella autoonsa väärää moottoriöljyä. Väärä öljy voidaan valita myös säästösyistä. Jos auto on uusi tai uudehko, öljyssä säästäminen voi kirpaista kalliisti.

– Jonkun verran autoihin laitetaan vääriä öljyjä. Mitä uudempi auto on, sitä tarkempi se on öljyistään. Dieselautoissa esimerkiksi hiukkassuodatin voi tukkeutua. Jos sitä ei voi puhdistaa, vaihtaminen maksaa helposti nelinumeroisen summan verran. Pahimmillaan aiheutetaan moottoririkkoja, Alanko sanoo.

12. Ajellaan väärillä rengaspaineilla

Liian pienillä rengaspaineilla ajaminen kasvattaa polttoaineen kulutusta. Liian suurilla paineilla renkaat kuluvat ennenaikaisesti loppuun.

– Syntyyhän siitä tietysti myös turvallisuusriski, kun riittävän väärillä paineilla ajetaan, Alanko huomauttaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?