Muistatko, kun autoveroa laskettiin? Näin siinä kävi

Onko autoveron alennuksesta pysyväksi uusien autojen kaupan vauhdittajaksi? Kun veroa aikaisempina kertoina on alennettu, eivät vaikutukset ole jääneet pysyviksi. Paljon parempi vauhdittaja olisi talouden noususuhdanne.

18.3.2015 12:30

Autoveron alentaminen sisältyy eri puolueiden vaaliohjelmiin. Pisimmälle vaalilupauksissaan menevät perussuomalaiset, jotka ehdottavat autoveron poistoa kokonaan.

Lupausten on pelätty hyydyttävän ensi alkuun autokaupan, kun kuluttajat alkavat odottaa veroalea. Soittokierros autokauppiaille paljastaa, että ostojen panttaamista ei ole havaittu. Tai sitten autokauppiaat eivät halua kertoa.

– Toisaalta ne, jotka odottavat veronalennusta, eivät vaivaudu kauppoihin, joten asiaa on täältä vaikea arvioida, eräs kauppias totesi Taloussanomille.

"Kulttuurinenkin asia"

Perussuomalaisten mukaan veromuutoksia edellyttää Suomen autokanta, joka kuuluu Euroopan vanhimpiin. Keski-ikä on yli 11 vuotta.

Samoja argumentteja on kuulunut ennenkin. Autoveroa on alennettu aikaisemminkin eli vuonna 2003 ja 2008, jolloin siirryttiin päästöperustaiseen verotukseen.

Vuonna 2003 vero alennettiin noin kuudenneksella ja autokauppa kasvoi selvästi. Samoin kävi vuoden 2008 veronalennuksen jälkeen.

Veroefekti toimii myös toiseen suuntaan. Vuonna 2012 autoveroa kiristettiin taantuman kourissa ja uusien autojen myynti sakkasi.

– Tutkimuksen kannalta ongelmana on se, että verokysymystä suurempi tekijä ihmisten ja yritysten uusien autojen hankinnassa on taloudellinen suhdanne, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Yleisesti ottaen alhaisen autoveron maissa autokanta on kuitenkin uudempaa, hän muistuttaa.

Autokannan keski-ikä on Niemisen mukaan myös hitaasti muuttuva kulttuurinen asia. Siihen ei vaikuta pelkästään uuden auton kuluttajahinta.

– Jos on totuttu ajamaan vanhoilla autoilla, sen tottumuksen muuttaminen vaatii muitakin virikkeitä kuin autoveron alennuksen.

Hintavetoinen markkina?

Autoveron alennusta puoltavien näkemykset perustuvat siihen, että veronalennus ui kuluttajahintoihin ja tämä tuo kauppoihin uusien autojen ostajia.

Käytännössä veronalennus näkyi vuonna 2003 uusien autojen hinnoissa jo etukäteen, kun maahantuojat varmistuivat veroalennuksen läpimenosta. Joissakin tapauksissa hinnat laskivat jopa enemmän kuin mitä veronalennus olisi edellyttänyt.

Autokannan uusiutuminen kuitenkin hidastui taas parin vuoden jälkeen. Vuonna 2007 henkilöautojen ensirekisteröinnit olivat jälleen selvässä laskusuunnassa.

Vuonna 2008 autokauppa kävi veronalennuksen jälkeen alkuvuodesta vilkkaasti, mutta tahti hyytyi vuoden edetessä. Tähän vaikutti päälle kaatuva finanssikriisi. Seuraava vuosi oli autokaupalle jo roimaa alamäkeä.

Vaihtoauto ratkaisee

Osin uusien autojen hinnanlaskun vaikutusta rajoittaa se, että vain pieni osa auton ostajista lähtee liikkeelle puhtaalta pöydältä. Useimmilla on mukanaan vaihtoauto, jonka arvo laskee vastaavasti uusien autojen hintojen alentuessa.

– Vuoden 2008 veromuutoksen yhteydessä monelle kuluttajalle tuli yllätyksenä, että omankin auton arvo laski. Suurimpia voittajia olivat ne, joilla autoa ei ollut ennestään, toteaa Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.

Vuoden 2003 verouudistuksen jälkeen hyvin käynyt autokauppa kasvatti kauppiaiden vaihtoautovarastoja. Parin vuoden jälkeen varastot olivat piripinnassa, mikä näkyi myös kauppiaiden vaihtohyvityksissä.

Autokaupan pakkaa sekoitti osaltaan se, että käytettyjen autojen maahantuonti kasvoi selvästi vuoden 2003 veromuutoksen jälkeen. Tämä paisutti käytettyjen markkinoita entisestään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?