Alibaban ja Tencentin vasallit fuusioituvat - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Sotiminen kävi kalliiksi: Kyytipalvelut yhdistyvät

Kiinan kahden internetjätin omistamat, kovaa sotaa käyneet kyytienvälityspalvelut yllättivät ystävänpäivänä ilmoittamalla fuusiosta. Kilpailu kävi liian kalliiksi kummallekin.

17.2.2015 11:00 | Päivitetty 17.2.2015 10:36

Viime vuoden ensimmäisen puoliskon aikana Alibaban tukema Kuaidi Dache houkutteli asiakkaita maksamalla miljardi juania, noin 150 miljoonaa euroa tukiaisia kuljettajille ja asiakkaille. Tencentille kilpailu maksoi vielä enemmän. Se sijoitti Didi Dachen maksamiin tukiaisiin 1,4 miljardia juania.

Didin toimitusjohtaja Cheng Wei sanoi, että fuusio on suurin Kiinan internetin historiassa ja että yhdistynyt yritys nousee maan kymmenen suurimman internetyrityksen joukkoon. Uuden yrityksen odotetaan pyrkivän pörssiin pikaisella aikataululla.

Kyytienvälityspalvelut uhkaavat Kiinan suuria taksiyrityksiä, jotka keräävät suuria voittoja valtion yksinoikeussopimuksista, mutta tarjoavat vain hyvin vähän varsinaisille käyttäjille, Ecns kirjoitti.

Taksiala kuuluu Kiinan tuottavimpiin eikä se ole kärsinyt talouden hidastumisesta, sillä asiakkailla ei ole vaihtoehtoja niiden käyttämiselle. Useimmat kuljettajat ovat sidoksissa suuriin taksiyrityksiin.

Kyytivälittäjien kilpailu kiihtyi viime vuonna, kun molemmat yrittivät kerätä mahdollisimman paljon käyttäjiä emoyritysten mobiilimaksupalveluille. Lopulta Peking vihelsi pelin poikki.

Kyytienvälityspalveluita käytti viime vuonna joulukuuhun mennessä 172 miljoonaa asiakasta. Kahden suurimman yhteenlaskettu osuus oli 99,8 prosenttia.

Uuden, vielä nimeämättömän yrityksen johtoon nouseva Liu Qing puhuu palvelun laajentamisesta taksikyytien välittämisestä myös joukkoliikenteeseen. Silloin sovellus voisi suositella parasta matkustustapaa ja auttaa myös auton tilaamisessa. Se olisi siis reaaliaikaisen reittioppaan ja Uberin yhdistelmä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?