Onko tämä enää luksusta, Ferrari? - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Onko tämä enää luksusta, Ferrari?

Italialainen autonvalmistaja yrittää taivuttaa sijoittajat sille kannalle, että yhtiön kannattaa olla luksustuotteista elävä osake. Se, että Ferrarin hevoslogon tenho tarttuu muihin kuin urheiluautoihin, voi kuitenkin vaatia mittavia investointeja.

13.2.2015 15:21

Harva kyseenalaistaa autojätti Fiat Chryslerin toimitusjohtajan Sergio Marchionnen bisnesvainua. Marchionnen suunnitelma viimeisten euron puristamiseksi kuuluisan italialaisen urheiluauton brändistä on kuitenkin herättänyt hämmästystä.

– Ferrari pärjää hyvin täysimittaisena luksusbrändinä, Marchionne julisti viime kuussa ja rinnasti Ferrarin luksustuoteyhtiöihin, kuten LVMH:hon ja Richemontiin.

Ferrarin omistavan Fiat Chryslerin toimitusjohtajan mukaan autonvalmistajan arvo on noin 10 miljardia euroa. Fiat Chrysler on suunnitellut listaavansa Ferrarin omana yhtiönään pörssiin tammi-kesäkuussa. Listautumisella firma aikoo rahoittaa kunnianhimoista investointien viisivuotissuunnitelmaansa.

Ferrarin liiketoiminta on erittäin kannattavaa. Yhtiön voitot ovat liki nelinkertaistuneet viime vuosikymmenen aikana ja yhtiön 14 prosentin marginaaleihin ei yllä mikään muu autonvalmistaja Porschea lukuun ottamatta. Ferrarinkin marginaalit kalpenevat kuitenkin luksusmerkki Pradan 26 prosentin rinnalla. Lisäpaineita marginaalien kutistumiseen tuovat Ferrarin kasvaneet kustannukset.

Uutistoimisto Reutersin mukaan sijoittajat ovat olleet huolissaan muun muassa siitä, miten Ferrarin tuotemerkin laajentuminen uusille alueille vaikuttaisi brändin arvoon. Esimerkiksi Abu Dhabissa Ferrari pyörittää huvipuistoa, joka on avoin kenelle tahansa, kuka on valmis pulittamaan elämyksestä 70 dollaria päivältä.

– Jos brändi on kenen tahansa ulottuville, palaaminen ylös luksuksen huipulle on liki mahdotonta, arvioi konsulttiyhtiö BrandCapin Manfred Abraham.

– He joutuisivat luopumaan monista asioista ja aloittamaan alusta, mikä vaatisi massiivisia investointeja... kuinka kiinnostuneita sijoittajat ovat tästä?

Sijoittajien huolia ovat lisänneet myös Marchionnen puheet, joiden mukaan autojen valmistaminen on Ferrarille "sivujuttu". Autojen myynti tuo suurimman osan Ferrarin myynnistä ja voitoista.

Muiden autonvalmistajien esimerkit eivät ole rohkaisevia, Reuters muistuttaa. Esimerkiksi Porschen, Pirellin ja Bugattin tunkeutuminen muotialalle ei ole kasvattanut sanottavasti yhtiöiden myyntiä.

Reutersin haastattelemien analyytikoiden mukaan erityisiä vaikeuksia voi aiheuttaa myös Ferrarin hevoslogo ja räikeä punainen väri, jotka voivat osoittautua vaikeiksi paloiksi krantulle muoti- ja designväelle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?