Miten ihmeessä S-ryhmän asiakkaita veloitettiin kahdesti väärin, Nets? - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Miten ihmeessä S-ryhmän asiakkaita veloitettiin kahdesti väärin, Nets?

Sitä ihmetellään S-ryhmässä, mutta Netsillä ei ole vielä valmista vastausta. Varatoimitusjohtaja vannoo, että yhtäkään kiveä ei jätetä kääntämättä.

­

30.1.2015 15:06 | Päivitetty 30.1.2015 15:06

Maksutapahtumien kokenut välittäjä Nets (entinen Luottokunta) on kaksi kertaa tammikuun aikana aiheuttanut harmaita hiuksia S-ryhmälle ja sen asiakkaille. Viimeisimmästä virheestä kerrottiin perjantaina, kun kävi ilmi, että 30 000 maksutapahtumaa oli veloitettu kaksi kertaa S-ryhmän eri palvelupaikoissa kuten hotelleissa ja ravintoloissa.

Nets on ollut luotettava toimija. Mistä tämä huono putki johtuu, varatoimitusjohtaja Petri Carpén?

– Prosessien huolellinen läpikäynti on meneillään. Käännämme kaikki kivet ja kannot, jotta luotettavan toimijan maineemme säilyisi myös jatkossa. Prosessissa on selvästikin ollut kohtia, jotka eivät ole toimineet.

Kummassakin tapauksessa on vedottu inhimilliseen virheeseen. Onko kyse siis yksittäisestä tai parista työntekijästä, jotka ovat tehneet saman virheen uudestaan?

– Ei ole, Carpén vastaa.

Varatoimitusjohtajan mukaan uusin virhe ei ole täysin identtinen aiemmin tammikuussa tapahtuneen ja rahallisesti selvästi isomman virheen kanssa.

– Sen jälkeen toki kävimme toimintaprosessimme läpi, mutta selvästikin tämä vaatii vielä yksityiskohtaisempaa läpikäyntiä, siis koko ketjun jokaisen yksityiskohdan huolellista selvittämistä. Sinne on selvästi vielä jäänyt jotain.

Carpénin mukaan virheitä ei edeltänyt mikään merkittävä muutos prosesseissa. Mitään suurta ohjelmistopäivitystä ei myöskään ollut ajettu sisään, mistä olisi voinut syntyä vaikkapa uusia bugeja.

– Kyse voi olla inhimillisen virheen ja teknologian yhdistelmästä. Prosessin tietyissä vaiheissa olevat manuaalikontrollit eivät ole olleet riittäviä.

Jos tätä yrittää suomentaa, niin kyseeseen saattaisi tulla esimerkiksi järjestelmän epäselvä käyttöliittymä, joka mahdollistaa työntekijälle virheen helpon tekemisen.

"Täällä ihmetellään"

S-ryhmän näkövinkkelistä veloitusmoka näyttäytyy ikävän identtisenä edellisen kanssa.

– Sitä juuri ihmettelemme, että miten se on mahdollista, SOK:n rahoitusjohtaja Juha Ahola kertoo.

Aholan mukaan 30 000 maksutapahtuman tuplaveloitus tarkoittaa rahassa mitattuna päälle miljoonaa euroa. Vaikka summa on paljon pienempi kuin edellisen virheen tapauksessa, vaikutukset yksittäisille asiakkaille voivat olla vakavia.

Viimeksi jotkut joutuivat kärvistelemään lähes tyhjän tilin kanssa viikonlopun yli ennen kuin rahat palasivat tilille. Nyt palautukset saadaan enimmälti tehtyä jo tänään, mutta ei välttämättä kaikkia.

Joko S-ryhmässä ollaan kaivamassa sopimuspapereita esiin ja harkitsemassa Netsille vaihtoehtoa?

– Ei olla. Tämä ei tarkoita, että Nets olisi muuttunut epäluotettavaksi. Mutta uusia tulokkaita on tullut, eivätkä meilläkään kaikki tapahtumat kulje Netsin kautta, Ahola asettelee.

Juha Aholan mukaan sopimukset yleensä korvaavat välittömät rahalliset vahingot, joita ei tässä tapauksessa ole S-ryhmälle varsinaisesti aiheutunut. Vahinkona voi olla enemmän maineen tahriintuminen, vaikka S-ryhmässä mikään ei Aholan mukaan mennyt pieleen.

– Korjataan nyt virhe ensin ja katsotaan sitten, mitä sopimukset sanovat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?