Kuluttajavirasto: Kaupan valinnassa sijainti tärkeämpi kuin kanta-asiakasohjelmat - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näin K-kaupan asiakas eroaa S-ryhmäläisestä

K-kauppoja suosivat ovat hieman erilaisia kuin S-kuluttajat.

Julkaistu: 8.1.2015 16:51

Kaupan sijainti on kuluttajalle tärkeämpi kuin kanta-asiakasohjelmat, tuore kysely kertoo.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tekemän kyselyn mukaan päivittäistavaramyymälän sijainti on tärkein tekijä kuluttajan valitessa ostospaikkaansa.

Muita myymälän valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat tuotevalikoima, myymälän tuttuus ja siisteys sekä aukioloaika, joka vaikuttaa erityisesti täydennysostopaikan valinnassa.

Sijaintia ja aukioloikoja vähäisempi merkitys on kyselyn mukaan kanta-asiakasohjelmilla. Kuitenkin puolet vastaajista sanoi, että kanta-asiakasohjelmilla oli paljon vaikutusta ostospaikan valintaan.

KKV jakaa kuluttajat vastausten perusteella kolmeen ryhmään: K-ryhmään yli puolet ostoistaan keskittävät, S-ryhmään yli puolet ostoistaan keskittävät ja kolmantena ostoksensa eri kaupparyhmiin hajauttavat. Vastaukset paljastivat näiden ryhmien välillä merkittäviä eroja.

S-kuluttaja arvostaa bonuksia, K-kuluttaja tarjouksia

K-ryhmään keskittäville tärkeää olivat tarjoukset ja myymälän sijainti. S-ryhmään keskittävät puolestaan olivat myymäläuskollisia ja pyrkivät nimenomaan keskittämään ostoksensa samaan kaupparyhmään. Ostoksensa hajauttavat puolestaan valitsivat myymälän tarjousten ja edullisten hintojen perusteella.

Myös kanta-asiakkuudessa ryhmät korostivat eri asioita. K-ryhmäläiset arvostivat kanta-asiakkaille suunnattuja tarjouksia ja mainontaa, mutta eivät niinkään rahallista palkitsemista.

S-ryhmäläisille sen sijaan rahallinen palkitseminen oli tärkeää ja he olivat valmiita myös lisäämään ostoksiaan tavoitellessaan seuraavaa bonusporrasta. S-ryhmäläiset myös käyttivät hyväkseen kaupparyhmittymänsä kumppanuusyritysten tarjoamia etuja innokkaammin kuin K-ryhmäläiset. Erityisesti tämä näkyi huoltoaseman ja ravitsemusliikkeiden valinnassa.

Ei-keskittäjät valitsevat myymälän tarjousten ja hintojen perusteella, ja he tekivät pääasialliset ostoksensa useimmiten Lidlissä.

Ei-keskittäjät epäilevät kanta-asiakasjärjestelmiä

K-keskittäjissä on hieman enemmän lapsettomia pariskuntia kuin aineistossa keskimäärin, ja lähes kolmannes on yksinasuvia. Lapsiperheitä K-kuluttajista oli alle viidennes. Merkittävä osa K-keskittäjistä asuu kaupungeissa. He arvostavat erityisesti laadukkaita palvelupisteitä. Myös myymälän siisteys ja viihtyisyys on heille tärkeämpää kuin muille.

S-ryhmään ostoksensa keskittävät ovat enimmäkseen lapsettomia pariskuntia. Sekä yksinasuvia että lapsiperheitä reilusti yli neljännes. Kaikkiin vastaajiin verrattuna S-kuluttajille kanta-asiakkuuteen liittyvät asiat ovat tärkeitä.

Runsas viides kuluttaja ei keskitä ostoksiaan mihinkään kaupparyhmään. Usein he jättävät käyttämättä kanta-asiakaskorttinsa, vaikka heillä sellainen olisi. Merkittävä osuus heistä asuu kaupungissa. Ei-keskittäjät arvostavat muita enemmän muun muassa pitkiä aukioloaikoja.

Ei-keskittäjät suhtautuvat selvästi kielteisemmin kanta-asiakasjärjestelmiin kuin kuluttajat keskimäärin. He epäilevät esimerkiksi niiden tietosuojaa. He ymmärtävät keskittämisestä tulevan rahallisen edun, mutta luopuvat tästä vapaaehtoisesti.

KKV:n Taloustutkimuksella teettämään kyselyyn vastasi 1009 suomalaista, 18-74-vuotiasta kuluttajaa. Kysely on osa KKV:n laajempaa selvitystyötä, jossa tutkitaan päivittäistavarakaupan määräävässä markkina-asemassa olevien toimijoiden eli K- ja S-ryhmän kanta-asiakas- ja asiakasomistajajärjestelmillä mahdollisesti kilpailua rajoittavia vaikutuksia päivittäistavarakaupan markkinoihin. Selvitystyö jatkuu kuluvan vuoden aikana.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?