Applen joulumyynti hakkasi Samsungin ja Microsoftin - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Apple vei Amerikan joulun, ex-Nokia pärjäsi myös

Apple menestyi loistavasti Amerikan joulumyynnissä, mutta myös Microsoftin ex-nokialaiset pärjäsivät markkinaosuuttaan paremmin.

31.12.2014 12:14 | Päivitetty 31.12.2014 12:13

Applen iPhonet ja iPadit varastivat joulun kilpailijoilta. Mobiilisovelluksia ja mainoksia seuraavan analytiikkayrityksen Flurryn lukujen mukaan yli puolet kaikista joulukuun 19. ja 25. päivän välillä aktivoiduista puhelimista ja tableteista oli Applen laitteita.

Joulupukki todella tykkäsi omenoista. Laiteaktivoinneista 51,3 prosenttia tuli Applelta. Samsungin laitteiden osuus kaikista aktivoinneista oli 17,7 prosenttia ja Microsoftin 5,8 prosenttia. Sonyn osuus oli 1,6 ja LG:n 1,4 prosenttia.

Ex-nokialaisten Lumioiden on täytynyt myydä todella hyvin, sillä Microsoftin myynnissä tablettien osuus lienee huomattavasti pienempi kuin Applella ja Samsungilla. Lumioiden osuus Yhdysvaltain markkinoilla on vuositasolla noin neljä prosenttia.

Keskikokoiset älypuhelimet menivät hyvin kaupaksi. Niiden osuus oli 64 prosenttia, kun isonäyttöisten phablettien osuus oli 13 prosenttia. Viime vuonna isonäyttöisten osuus oli vain neljä prosenttia.

Eniten aktivoitiin iPhone 6 -puhelinta. IPhone 6 Plus oli viidenneksi eniten aktivoitu laite, The Register kirjoitti.

Samsungin vaatimaton menestys Yhdysvaltain joulumarkkinoilla ei kuitenkaan muuta maailmanlaajuista markkinaosuuskuvaa. Kiinassa ja muualla Aasiassa lahjojen antaminen ei osu jouluun. Samsungin, Xiaomin, ZTE:n ja Lenovon vuoro tulee kiinalaisen uudenvuoden aikaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?