Jättiale vai ostoslakko – kumpi houkuttaa enemmän?

Jättialennuksista ja ostoshuumasta tunnettu "musta perjantai" alkaa ottaa vauhtia myös Suomessa. Samaan aikaan järjestettävä "Älä osta mitään"-päivä puolestaan paheksuu krääsäkulutusta.

Verkkokauppa Amazonin työntekijät käsittelivät tilauksia Peterborough’ssa Britanniassa tiistaina.

27.11.2014 18:40

Huomenna vietetään "mustaa perjantaita" (Black Friday) eli Yhdysvaltojen vuoden vilkkainta ostospäivää. Kaupat tarjoavat huomattavia alennuksia.

Päivää kutsutaan mustaksi siksi, että perjantai voi kääntää kauppojen tuotot mustan värisiksi erotukseksi tappiota merkitsevästä punaisesta.

Black Friday näkyy vuosi vuodelta yhä enemmän myös Suomessa. Mukaan ovat hypänneet varsinkin verkkokaupat, jotka kilpailevat suomalaisten rahoista suoraan ulkomaisten verkkokauppojen kanssa.

Alennuskuponkeja verkossa tarjoavan Cuponationin mukaan viime vuoden marraskuussa suomalaiset syöttivät Googleen hakusanat "Black Friday" ja "Musta perjantai" yhteensä 25 100 kertaa. Vielä vuonna 2012 hakujen määrä oli noin 16 400.

Tänä vuonna mukaan ilmoittautuneita löytyy esimerkiksi Facebookin Black Friday Suomi-sivulta. Mukana on esimerkiksi elektroniikan verkkokauppoja, kuten Cdon ja Expertin verkkokauppa. Mustan perjantain alennuksia on mainostanut myös leluja verkossa ja kuudessa myymälässään kauppaava tanskalainen ToysRus.

Kaikki tarjoukset ja mukana olevat verkkokaupat selviävät kuitenkin vasta huomenna.

Älä osta mitään -kampanja taistelee vastaan

Huominen ei ole silkkaa ostosintoilua, sillä maailmalla vietetään myös Älä osta mitään -päivää. Suomessa kampanjasta vastaa Luontoliitto. Tänä vuonna tavarakulutusta vastaan taistelevan kampanjan iskulauseena on "krääsätön joulu".

Kampanja haastaa suomalaisia pohtimaan kulutuspäätöksiään ja viettämään päivä täysin ilman ostoksia. Kansalaisia kannustetaan ostoslakkoon useamminkin.

Kampanjan hampaissa on muun muassa ostointoa yllyttävä mainonta.

– Mainokset luovat meille keinotekoisia tarpeita ja saavat meidät uskomaan, että jotain puuttuu, Luontoliiton kampanjasivuilla todetaan.

Tilastojen valossa suomalaiset eivät ole vaipuneet ostohysteriaan marraskuun viimeisinä perjantaipäivinä. Eivätkä tänäkään vuonna.

Suomen rahakkain verkkokauppapäivä osuu tänä vuonna joulukuun 11. päivälle, jolloin verkko-ostoksiin kulutetaan arviolta 54 miljoonaa euroa. Näin ennakoi ohjelmistoyhtiö Adoben tutkimus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?