Miksi polttoaineen hinta ei laske? - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Miksi bensan hinta ei laske?

Raakaöljyn hinta on laskenut kymmenen viime kuukauden aikana neljänneksellä, mutta autoilijaa ei hellitä kuin muutaman sentin hinta-alella diesel- tai bensalitraa kohden.

Bensiinin hinta ei ole laskenut samaa tahtia öljyn hinnan laskun kanssa. ­

23.11.2014 5:05 | Päivitetty 23.11.2014 11:44

Suomessa huoltoasemilla myytävän polttoaineen litrahinta on alentunut kuluvan vuoden helmikuun 10. päivästä marraskuun 10. päivään keskimäärin viidellä sentillä. Taloussanomille asiaa selvittäneen Suomen Rahatiedon mukaan bensiinin hinta on laskenut hieman alle neljä prosenttia eli neljä senttiä. Dieselin hinta on alentunut kuusi senttiä.

Samaan aikaan raakaöljyn hinta on ollut rajussa laskussa. Pohjanmeren Brent-öljyn barrelihinta dollareissa on laskenut samalla aikavälillä 24 prosenttia. Lasku on sittemmin vain syventynyt – tämä viikon torstaihin verrattuna pudotusta oli helmikuusta 28 prosenttia.

Brentin tammikuun toimitusten hinta liikkui torstaina aamupäivällä noin 78 dollarissa barreli, kun helmikuun 10. päivän päätöshinta oli 108,63 dollaria.

Teboilin huoltoasema- ja automaattiliiketoiminnan johtajan Henrik Tuuloksen mukaan yksi syy siihen, miksi bensa ei halpene raakaöljyn malliin, on valuutta. Bensiini ja diesel myydään kuluttajille euroilla.

– Öljykauppaa tehdään dollareilla, joten euro-dollari-kurssin vaikutus pitää laskea tarkasti, Tuulos sanoo.

Dollarin vahvistuminen pienentääkin brentin euromääräistä hinnanlaskua. Mikäli raakaöljyn hinnassa otetaan huomioon kurssivaikutus, pudotus on kuitenkin edelleen varsin suuri viimeisen 10 kuukauden aikana. Euromääräisestikin katsottuna brentin hinta on laskenut vertailuaikavälillä 17 prosenttia ja torstaihin mennessä yli 20 prosenttia.

Verot jäykistävät hintaa

Polttoainekauppiaiden mukaan toinen syy vähäiseen hinnanlaskuun on verotus, joka jäykistää polttoaineiden kokonaishintaa. – Verojen osuus polttoaineiden hinnoista on iso. Bensiinin hinnasta verojen osuus on noin 60 prosenttia ja dieselin noin 50 prosenttia, sanoo Nesteen myyntipäällikkö Olli Pyykönen.

Arvonlisäveron lisäksi polttoaineesta peritään polttoaineveroa, jossa on mukana energiasisältövero, hiilidioksidivero ja huoltovarmuusmaksu.

Polttoaineiden hintoihin vaikuttaa myös kilpailu, joka saattaa hämärtää raakaöljyn hintavaikutuksen näkymisen.

– Polttonesteen hinta vaihtelee Suomenkin sisällä paljon. Polttoaine.netistä näkyy, että esimerkiksi Turussa kilpailu on erityisen kovaa, ja hinta on hyvin erilainen kuin vaikka Rovaniemellä, Teboilin Tuulos sanoo.

Kun raakaöljyn hinta nousee maailmanmarkkinoilla, autoilijasta tuntuu usein siltä, että nousu näkyy sen jälkeen varsin nopeasti bensiinin tai dieselin hinnassa. Raakaöljyn hinnan laskiessa ei tunnu samalta. Hidastelevatko polttoainekauppiaat nyt tahallaan?

Nesteen Pyykösen vastaus on tiukka ei.

– Halvimmat hinnat ovat piirun päälle 1,40 euroa litralta 95E10 -bensiinistä kotimaassa tällä hetkellä, vastaava hintataso oli Suomessa viimeksi vuonna 2011, hän sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?