Katsastuksen hinnan piti laskea – kuinka sitten kävikään?

Lakimuutoksen oli tarkoitus lisätä katsastusyhtiöiden kilpailua ja painaa hintoja alaspäin, mutta ainakin alku on osoittautunut ennakoitua nihkeämmäksi.

6.11.2014 6:01 | Päivitetty 6.11.2014 9:02

Uusi katsastustoimintaa koskeva laki tuli voimaan heinäkuun alussa. Tavoitteena on jarruttaa viime vuosina nähtyä katsastushintojen nousua ja lisätä katsastusten tarjontaa.

Nykyisin on jo tultu kauas niistä ajoista, kun "inssi" puhkoi räntäsateessa meisselillä auton helmaan reikiä ja lätkäisi hyvällä onnella rekisteriotteeseen leiman. Ruostetta ei katsota nykyisinkään hyvällä, mutta laitteet ovat kehittyneet ja asiakkaalle tarjotaan kahvia.

Myös määräaikaiskatsastuksia tarjoavien yritysten määrä on lisääntynyt, ja hinnat ovat tulleet hieman alaspäin kilpailun takia. Helsingissäkin katsastaa autonsa jo viidelläkympillä ja muualla halvimmillaan jopa parilla, kolmellakympillä.

Uuden lain tarkoitus on tuoda alalle vielä lisää katsastusyrittäjiä. Vuosikausia valmistellun lain myötä autokorjaamotkin voivat saada katsastusluvan. Katsastusyritykset voivat puolestaan tarjota huoltoa ja korjauksia.

Kaikkea tätä valvoo viranomainen Trafi eli Liikenteen turvallisuusvirasto.

Valtion monopoli katsastamisessa päättyi jo aikapäiviä sitten. Vielä parikymmentä vuotta sitten katsastuksista huolehti liikenneministeriön alainen Autorekisterikeskus. Vuonna 1994 voimaan tullut laki salli kuitenkin yksityisten katsastusasemien perustamisen.

Satoja uusiakatsastusasemia

Uuden katsastusluvan on saanut vasta kolme korjaamoa. Trafin osastonjohtajan Janne Huhtamäen mukaan vähäinen määrä on ollut pieni yllätys, mutta hän arvelee talouden taantuman vaikuttaneen asiaan.

– Korjaamot ovat olleet vähän ennakoitua varovaisempia. Meillä on Suomessa vielä aika pieni määrä näitä korjaamokatsastajia, vaikka hakemuksia on vireillä, Huhtamäki sanoo Taloussanomille.

Hänen mukaansa toiseen suuntaan haku on ollut vireämpää eli katsastusasemat ovat halunneet laajentaa korjaamotoimintaan taikka tarvikemyyntiin.

– Suuret valtakunnalliset ketjut, A-katsastus ja K1-katsastajat, ovat molemmat uusineet toimilupansa uuden lain mukaiseksi. Aiemmin toimintaa oli rajoitettu niin, ettei katsastaja saanut samoilla laitteilla huoltaa ja korjata autoja.

Suomessa toimii tällä hetkellä 420 katsastusasemaa, kun niitä alan avautuessa kilpailulle kaksikymmentä vuotta sitten oli vain 77. Trafista korostetaan, että nykyinen määrä on autokantaan suhteutettuna noin kaksinkertainen esimerkiksi Ruotsiin verrattuna.

Autoalan Keskusliitossa (AKL) suhtaudutaan epäillen siihen, että kovin moni korjaamoyrittäjä lähtisi jatkossakaan tarjoamaan katsastuksia omissa tiloissaan. Asiamies Kari Rohkean mukaan jo pelkkä lupapolitiikka jarruttaa.

– Vuosien saatossa on havaittu parhaimmaksi vaihtoehdoksi se, että tulee erillinen yritys tekemään katsastuksia vaikka seinän taakse. Omasta hallista saa myös vuokratulot, jos vuokraa sen katsastajalle.

Uusia yrittäjiämuutamia

Käytännössä näyttää tapahtuvan niin kuin alalla etukäteen epäiltiin eli innostuneimpia katsastusuudistuksesta ovat suuret autotalot.

Uuden katsastusluvan saaneisiin yrittäjiin kuuluu Mikkelissä toimiva Etelä-Savon Auto, joka aloitti katsastuspalvelujen tarjoamisen loppukesästä.

Johtaja Mikko Räisäsen mukaan yritys selvisi investoinnista parillakymmenellä tuhannella eurolla, koska omasta talosta löytyi katsastajan tutkinnon suorittaneita. Etelä-Savon Auto on osa Osuuskauppa Suur-Savoa.

– Henkilöstö ja vaadittava laatujärjestelmä ovat varmasti suurimpia jarruttavia tekijöitä, Räisänen toteaa.

Helsingin lähellä Klaukkalassa sijaitseva Etelän Autohuolto on harkinnut katsastuspalvelujen avaamista, mutta ei ole ainakaan vielä ryhtynyt hankkeeseen.

– Laitteet on periaatteessa olemassa, mutta katsastaminen vaatisi oman henkilönsä ja nykyinen katsastusasema sijaitsee lähistöllä, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Mikko Mäkelä.

Suomessa hylätään katsastuksissa runsaasti autoja muuhun Eurooppaan verrattuna. Tämä johtuu henkilöautokannan ikääntymisestä ja rankasta ilmastosta. A-katsastuksen keväällä julkistaman tilaston mukaan katsastuksissa hylätään joka neljäs auto.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?