Käytetty auto halpeni – tässä syy - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Käytetty auto halpeni – tässä syy

Käytettyjen autojen hinnat ovat laskeneet viime vuosina. Taustalla on uusien autojen hintakehitys ja autokannan vanheneminen. Hinnat eivät lähde autoalan asiantuntijan mukaan ainakaan nousuun lähiaikoina.

22.10.2014 6:03 | Päivitetty 21.10.2014 17:22

Uusien ja käytettyjen autojen hinnat ovat kehittyneet 2010-luvulla eri suuntiin. Uudet autot ovat Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksin mukaan tuona aikana kallistuneet, käytetyt halventuneet (katso grafiikka jutun lopusta).

Uusien autojen hinnat kimposivat ylöspäin vuoden 2012 huhtikuussa autoverouudistuksen takia. Tuolloin veron osuus laski niillä autoilla, joiden hiilidioksidipäästöt olivat alle 110 grammaa kilometrillä. Yli 110 grammaa päästävien autojen verotus puolestaan nousi.

– Alle viidellä prosentilla autoista päästöt olivat silloin alle 110 grammaa. 95 prosentilla päästöt olivat korkeat tai vielä korkeammat, Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoo.

Hän huomauttaa, että autojen hinnat ovat veromuutosta lukuun ottamatta pysyneet vuodesta 2005 lähtien vakaina. Autojen hinnat eivät ole seuranneet yleistä hintojen nousua.

– Se, mitä saa nykyrahalla on paljon enemmän kuin vuonna 2005.

Autojen turvavarustelu ja ominaisuudet ovat viime vuosina parantuneet, mikä tarkoittaa Rissan mukaan sitä, että käytännössä uudet autot ovat halventuneet. Aiemmin monista lisäominaisuuksista joutui maksamaan erikseen.

Isoja muutoksiaei ole luvassa

Veromuutoksen jälkeen uusien autojen hinnat ovat pysyneet vakaina. Käytettyjen autojen hinnat ovat sen sijaan laskeneet – etenkin viime vuoden lopusta lähtien.

Uusien autojen hintojen jämähtäminen ja autokannan vanheneminen selittää käytettyjen autojen hintojen laskua, Rissa sanoo.  

Uusien autojen hintoja on pitänyt kurissa taantuma ja alan kova kilpailu. Rissa ei usko, että autojen hinnoissa nähdään lähiaikoina isoja muutoksia.

Autokauppa on kasvanut isoista maista lähinnä Yhdysvalloissa ja Kiinassa, mutta monessa muussa maassa kasvu on ollut Rissan mukaan nihkeää.

Euroopassa autokaupan kysyntä on ollut vähäistä. Esimerkiksi Espanjassa, Britanniassa, Puolassa ja Ruotsissa kumulatiivinen kasvu on ollut kuitenkin kaksinumeroista, Rissa sanoo.

Interaktiivinen grafiikka toimii vain Taloussanomien täysversiossa. Voit kuitenkin tutustua grafiikkaan täällä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?