Onko pikkuautosi bensasyöppö? - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Onko pikkuautosi bensasyöppö?

Eurooppalaiset autojen bensankulutusluvut ovat laillistettua kuluttajien huijausta, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kaikkien pienimpien autojen kohdalla valheet ovat räikeimmillään.

10.10.2014 7:10 | Päivitetty 9.10.2014 18:13

Edellinen pikkuautoni oli oikein kaunis ja valkoinen. Ihan edullinenkin, mutta huomasin hyvin pian, että sen bensankulutus oli jotain ihan muuta kuin mitä valmistajan markkinointiesitteet lupasivat. Mainostettuun kaupunkikulutukseen olisi päässyt vain ruuhkattomassa kaupungissa ja maantiekulutukseen vain selvästi alle satasen nopeuksilla.

Minulla on edelleenkin pikkuauto – tällä kertaa tosipieni ja punainen. Kulkee kuulemma yli 70 mailia gallonalla! Mailia gallonalla on perinteinen brittiläinen, täysin imaginääriseksi muuttunut tapa mitata auton kulutusta. Siinä on kaikki eurooppalaisittain nurinpäin: se mittaa kuinka pitkän matkan gallonalla pääsee, ei sitä, kuinka paljon polttoainetta sataan kilometriin kuluu.

Imaginäärisintä luvussa on se, ettei juuri kukaan enää muista, miltä gallona näyttää tai tiedä, kuinka monta litraa siihen menee – 4,6, tarkistin asian – ja bensa myydään litroissa.

Perinnehullujen brittien perinnehullu kulutuksenmittaustapa ei kuitenkaan ole juuri kauempana todellisuudesta kuin muidenkaan eurooppalaisten. Autojen virallinen kulutusmittaustapa kun on sanonko mistä. Se pakottaa autonvalmistajat valehtelemaan.

Keskisuuri kuluttaa vähiten

Oma 70 mailia gallonalla (4 litraa satasella) menopelini pääsee oikeasti gallonalla vain 50-55 mailia (noin 5,5 litraa satasella) moottoritiellä hyvällä säällä. Brittiläinen maantie- ja matka-ajo on lähes aina moottoritieajoa, joten niillä se kuluttajille kerrottava kulutus pitäisi mitata.

Silti autoni valmistaja valehtelee vähemmän kuin useimmat yksilitraisten ja sitä pienempien autojen valmistajat: päästöjä mittaavan Emissions Analytics -yhtiön mukaan keskimääräinen heitto lupausten ja todellisuuden välillä on tämänkokoisissa autoissa 36 prosenttia.

Litraisten ja sitä pienempien autojen keskimääräinen kulutus brittien normaalikäytössä on alle 39 mailia gallonalla eli selvästi yli seitsemän litraa satasella. Tavallisimpien moottorikokojen – litrasta kahteen litraan – kulutus on selvästi alhaisempaa, keskimäärin kuusi litraa satasella. Jopa kolmilitraiset tehopakkaukset kuluttavat vähemmän kuin pikkukiitäjät – vain 6,2 litraa.

Valitettavasti Emissions Analytics ei julkista esimerkiksi 1,2- ja 1,4-litraisten autojen vertailua, vaan laittaa kaikki 1-2-litraiset samaan luokkaan. Näiden tavallisten autojen valmistajien markkinointilupaukset ovat 20 prosenttia komeampia kuin todellisuus. Yli kaksilitraisten autojen lupaukset pettävät enää 15 prosentin verran.

Trendi näyttää selvältä: mitä pienempi kone, sitä isompi vale. Oletettavasti 1,2- ja 1,4-litraisten kulutuslupaukset ovat enemmän tuulesta temmattuja kuin 1,6- ja 1,8-litraisten.

Testiolot vastaan todellisuus

Eurooppalaiset kulutusmittaukset on tehty oloissa, jotka ovat kaikille samat. Miten tulokset voivat erota näin paljon?

Emissions Analytics selittää eroja sillä, etteivät testiolot vastaa liikenneoloja. Liikenteen mukana pysyäkseen pikkuauton kuljettaja joutuu painamaan kaasua ja nostamaan kierroksia. Mitä pienempi moottori sitä useammin auto käy lähellä suorituskykynsä ylärajoja. Ja silloin kulutus nousee valtavasti.

Pikkuauto saa ponnistella lähtiessään liikennevaloista, ohittaessaan traktoria, kulkiessaan moottoriteillä. Sen koneelle optimaalinen ajonopeus on kenties 60–80 kilometriä tunnissa. Sen koneelle optimaalinen kiihdyttely on hyvin hidasta. Mutta kun se ei ole liikenteessä yksin, sen moottorin kierrokset käyvät tämän tästä optimaalisen alueen yläpuolella.

Brittiläisellä moottoritiellä pikkuauto kulkee 130 kilometriä tunnissa kuten muutkin henkilöautot. Ja kuluttaa kuin maasturi konsanaan.

Keskisuuren auton mukavuusalue on paljon pikkuautoa laajempi sekä vauhdin että kiihdytyksen osalta. Siksi se oikeasti kuluttaa selvästi vähemmän kuin pikkuauto.

Mallia Amerikasta

Ajan silti onnellisena punaista pikkukiitäjääni. Se on edullinen vakuuttaa, se jaksaa kokoisekseen ihan hyvin liikkua, se mahtuu pieniin parkkiruutuihin. Kun se on isoa autoa halvempi, minulla on varaa ajaa uutta autoa, jossa on takuu voimassa.

Mutta sen enempää minulle kuin muillekaan autonostajille ei saisi laillisesti valehdella, kun teemme elämämme toiseksi kalleinta ostosta.

Auton todellisten kulutuslukujen esittäminen ei ole mahdotonta: Emissions Analyticsin mukaan USA:ssa keskimääräiset poikeamat mainosten ja todellisuuden välillä jäävät kaikissa autoluokissa alle kolmeen prosenttiin.

Se johtuu eurooppalaistestejä monipuolisemmista pakollisista kulutusmittauksista. EU:n autoviranomiset voisivat lähteä Amerikkaan hyvin perustellulle opintomatkalle!

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?