Nämä 8 päättävät, miten Suomi ajaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nämä 8 päättävät, miten Suomi ajaa

Taloussanomat kysyi autoalan tuntijoilta, ketkä Suomea liikuttavat. Esiin nousi joukko johtohahmoja, joilla on vastaajien mukaan eniten vaikutusvaltaa.

7.10.2014 6:01 | Päivitetty 7.10.2014 7:09

Suomessa autoalalla on muutama ihminen, jotka vetelevät monista naruista. Taloussanomat kysyi alan tärkeimmistä vaikuttajista kymmeneltä autoalaa tuntevalta ihmiseltä. Suurin osa halusi vastata nimettömästi.

Vaikuttajien listalle pääsi mukaan niin virkamiehiä, kauppiaita kuin edunvalvojiakin. Kolme merkittävintä vaikuttajaa nousi nopeasti esiin.

Autokonserni Laakkosen toimitusjohtaja Timo Yli-Salomäki, Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa ja Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio löytyivät lähes jokaiselta listalta.

Moni mainittiin yhden tai kaksi kertaa. Esimerkiksi energiayhtiö St1:sen hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen nostettiin esiin öljyalan uudistajana. Myös VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund mainittiin: ammattinsa puolesta hänellä on laajaa tutkimusaineistoa liikenteen kehityksestä. Maininnan sai myös Toyota Auto Finlandin heinäkuussa aloittanut toimitusjohtaja Kari Skogster.

Yhteensä vastauksissa mainittiin 28 henkilöä tai organisaatiota. Taloussanomat poimi listoista kahdeksan eniten mainintoja saanutta.

Suomen liikuttajat:

Timo Yli-Salomäki, toimitusjohtaja, autokonserni Laakkonen, kuusi mainintaa.

Yli-Salomäki edustaa suurta jälleenmyyjää, jonka näkemykset alan kehittämisestä painavat. Painoarvoa tuo myös läheinen yhteys asiakkaisiin. Yli-Salomäki oli Peugeot Suomen markkinointijohtaja ennen siirtymistään Laakkoselle.

Pekka Rissa, toimitusjohtaja, Autoalan keskusliitto (AKL), kuusi mainintaa.

Rissalla on kokonaisvaltainen näkemys alasta, siitä mihin se on menossa ja mitkä ovat tulevaisuudessa tärkeitä asioita. Rissa on kotimaisen autojen vähittäiskaupan "puhuva pää". Yksi vastaajista sanoi Rissan valinnan olevan "selvä juttu ilman perustelujakin". Aiemmin Rissa on työskennellyt muun muassa Nordean ja Vehon palveluksessa.

Tero Kallio, toimitusjohtaja, Autotuojat, kuusi mainintaa.

Kallio on maahantuojien ja globaalin autoteollisuuden edustaja. Hänellä sanotaan olevan hyvät suhteet poliitikkoihin sekä osaamista lainsäädäntötyöstä. Kallio on aiemmin työskennellyt muun muassa Panimoliiton toimitusjohtajana ja kokoomuksen eduskuntaryhmän pääsihteerinä.

Merja Sandell, hallitusneuvos, valtiovarainministeriön valmisteverotusyksikkö, neljä mainintaa.

Sandellilla on avainpaikka autoverotukseen polttoaineverotuksessa. Hän osaa asiansa hyvin ja pystyy halutessaan edistämään tai jarruttamaan hankkeita. Valtiovarainministeri avustajineen kuuntelee herkällä korvalla vero-osaston virkamiehiä.

Matti Pörhö, toimitusjohtaja, Pörhön Autoliike, neljä mainintaa.

Pitkään alalla toiminut autokauppias, jolla on kansainvälisiä suhteita esimerkiksi eurooppalaisen autokauppiasyhdistyksen (European Council for Motor Trades and Repairs, Cecra) kautta. Pörhö on muun muassa vakuutusyhtiö Fennian hallituksen varapuheenjohtaja ja Autoalan keskusliiton entinen pitkäaikainen puheenjohtaja.

Pasi Nieminen, toimitusjohtaja, Autoliitto, neljä mainintaa.

Niemistä luonnehditaan päteväksi kaveriksi, joka on toiminut pitkään autoilun ja kuluttajien etujärjestön johdossa. Niemisellä on laaja näkemys liikenteestä, ja hän on linkki julkiseen valtaan ja kuluttajiin.

Pekka Lahti, toimitusjohtaja, VV-Auto Group, kolme mainintaa.

Suuren autojen maahantuojan edustaja, jonka näkemykset merkitsevät. Lahti on ollut muun muassa Autotuojat ry:n, Suomen Autokierrätyksen sekä Kaupan liiton hallitusten jäsen.

Heikki Kuitunen, vanhempi hallitussihteeri, eläkkeellä, valtiovarainministeriö, kolme mainintaa.

Eläkkeelle siirtyneen Kuitusen nimi nousee väistämättä haastatteluissa esiin autoveron takia. Yksi vastaajista sanoo, että ilman Kuitusta autoveroa ei edes olisi Suomessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?