Suomen teillä liikkuu salaa tuunattuja autoja - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Teillä liikkuu koodarien salaisia autoja – syynä tonnien lasku

Autojen virittäminen ei vaadi enää muuta kuin tietokoneen. Moni lisätehoilla pumpattu moottori jää viranomaisilta piiloon. Viritysintoa kannattaa toppuutella, sillä loppulasku voi olla iso.

Mies tutki BMW:tä automessuilla 2012. Kuvan auto ei liity juttuun.

6.10.2014 13:23 | Päivitetty 6.10.2014 14:15

Uusien 2000-luvun autojen ohjainjärjestelmiä muokkaamalla moottoreista voi irrota jopa kymmeniä lisähevosvoimia.

Alalle on viime vuosina syntynyt useita yrityksiä. Ne myyvät lisätehoja tuovia laitteita tai tekevät virityksiä, tai neutraalimmin "optimointeja". OptimoiAutosi ja pidempään alalla toiminut Turbotech kertovat Taloussanomille, että asiakkaita kyllä löytyy.

– Valtaosa asiakkaista on sellaisia, jotka haluavat autostaan yksilöllisemmän ja kaipaavat lisää ajomukavuutta, kertoo Turbotechin Mika Karala.

Myös omissa autotalleissa on innostuttu potentiaalisten lisähevosvoimien löytämisestä. Kun autojen moottoreita ja ohjausjärjestelmiä kopeloidaan kotikoneilla, tulos ei välttämättä ole toivottu.

OptimoiAutosi-liikkeen Vesa Nyby näkee kuukausittain autoja, jotka on viritetty kotikonstein pilalle.

– Erilaisilta nettifoorumeilta luetaan ohjeita viritykseen, mutta tulos on usein huono. Meillekin tuodaan autoja, joissa ohjainjärjestelmä on viritetty rikki tai sekaisin, Nyby kertoo.

Moottorien säätäminen on harmaata aluetta

Öljyiset kädet ja haalarit on unohdettu jo aikaa sitten. Nykypäivän virittäjät ovat koodareita, jotka viilaavat moottoreihin lisätehoja tietokoneilla. Se on mahdollista, koska tehot on säädetty pääsääntöisesti alle potentiaalisen maksimin.

Uusien autojen sielunelämään pääsee käsiksi moottoriohjaimen liittimestä. Autonvalmistajat tekevät järjestelmistä vaikeasti muokattavia, mutta ajan kanssa systeemit opitaan ja niihin päästään käsiksi.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin liikennekelpoisuusyksikön päällikölle Otto Lahdelle toiminta on tuttua. Virityksiä tehdään kuten aina ennenkin, nyt vain eri työkaluilla.

– Osa tekee näitä ammattimaisemmin ja osa lähinnä omasta mielenkiinnosta, Lahti sanoo.

OptimoiAutosi-liikkeen Nybyn mukaan eniten pajalle tuodaan alle kymmenen vuotta vanhoja autoja. Saksalaiset automerkit kuten Audi, BMW ja Mercedez-Benz ovat potentiaalisen lisätehon listalla kärjessä.

Auton ohjelmistojen sorkkimista kannattaa Lahden mukaan kuitenkin miettiä kahdesti. Pahimmassa tapauksessa lasku voi olla lopulta suuri.

Miten käy katsastuksen, vakuutusten ja takuun?

Viritetty moottori rinnastetaan lainsäädännössä uuteen moottoriin, joten autolle pitäisi tehdä muutoskatsastus. Katsastukset maksavat keskimäärin noin sata euroa.

– Muutokset vaikuttavat vakuutusten hintaan ja huoltotakuut menevät uusiksi. Monissa autoliikkeissä katsotaan, että virhevastuu raukeaa, jos autoa on viritetty, Lahti kertoo.

Viritysliikkeet jättävät muutoskatsastuksen useimmiten autonhaltijan vastuulle.

Näin kirjoitetaan viritysliike Voimaa.comin verkkosivuilla: "Suomen laki velvoittaa muutoskatsastukseen aina, kun ohjelmaa muutetaan. Käytännössä viranomaisten resurssit tämän valvomiseen ovat riittämättömät".

Katsastuksessa autolta vaaditaan uudet päästötiedot, joiden hankkiminen testillä maksaisi autoilijalle jopa tuhansia euroja. Kun tulos voi vielä olla se, ettei autolla saisi ajaa, testejä ei käytännössä tehdä.

Lahtikin tunnustaa, että teillä todennäköisesti liikkuu autoja, joiden päästöt eivät virityksen jälkeen enää taivu asetettuihin rajoituksiin. Katsastus ei ole kuitenkaan autonhaltijan ainoa stressi.

– Vaikka auto ei heti ensimmäisenä vuotena poksahtaisi, se todennäköisesti kuluu viritettynä nopeammin, Lahti sanoo.

Lisäksi jos muutoskatsastusta ei ole tehty, ja viritys huomataan vaikkapa onnettomuuden yhteydessä, vakuutuskorvausten saaminen voi olla tavallista hankalampaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?