"Ennustan, että autovero poistuu" – tässä 3 syytä

Julkaistu:

Vuonna 1958 väliaikaiseksi säädetty autovero on sinnitellyt jo 56 vuotta, mutta vielä se poistuu, autotuojien toimitusjohtaja uskoo. Vaan mitä tulee tilalle?


– Uskallan ennustaa, että autovero poistuu. Niin paljon nykymallin kanssa on haasteita.

Näin sanoi Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio ALD Automotiven tapahtumassa Espoossa perjantaina. Ja perusteli ennustustaan kolmella syyllä.

Ensimmäinen liittyy autokannan ikään.

Suomen autovero on eurooppalaisittain korkea. Se kannustaa pitämään autoa pitkään, jolloin liikenteen kasvihuonekaasupäästöt eivät laske toivotusti. Suomi ei tulekaan yltämään hallituksen 2020-tavoitteisiin, Kallio sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomi on sitoutunut vähentämään liikenteen hiilidioksidipäästöjä 15 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2020 mennessä.

Toinen peruste liittyy turvallisuuteen. Vaikka Suomen ja Ruotsin liikennekulttuurit ovat pitkälle samanlaisia, onnettomuuksia sattuu Suomessa enemmän.

– Ruotsi liikenneturvallisuudessa maailman ykkönen. Suomi ei taida tällä hetkellä mahtua edes kymmenen parhaan joukkoon.

Yksi syy siihen on se, että suomalaiset autot ovat niin vanhoja että niissä on vähemmän turvatyynyjä ja ABS-jarruja, puhumattakaan ajonvakautusjärjestelmistä, uusimmista korirakenteista ja kuolleen kulman vahdeista.

Kolmas syy on valtion saama verokertymä, joka sulaa koko ajan.

Auton hinnassa maksettava autovero päätettiin sitoa auton hiilidioksidipäästöihin vuonna 2008. Autojen päästöt laskevat koko ajan, joten valtion saama verokertymä kutistuu. Sitä yritettiin kompensoida tekemällä autoveroon inflaatiokorotus vuonna 2012, mutta se vain hyydytti uusien autojen myyntiä.

– Uudistus oli historiallinen ja hyvä, mutta samalla annettiin autoverolle kuolemansuudelma.

Valtio oli kaavaillut tienaavansa korotuksella 90 miljoonaa euroa, mutta hävisikin 200 miljoonaa, Kallio sanoi.

Kalliimpia polttoaineita vai
autovero osamaksulla?


Korvaavia malleja Kallio esitteli neljä.  Kaikissa on ongelmansa, mutta ne kaikki ovat hänen mukaansa nykymallia parempia.

Autoveron voisi vaikka puolittaa ja samalla nostaa vuosittain maksettavaa ajoneuvoveroa. Jotta autoilijoita kohdeltaisiin tasapuolisesta, korkeamman autoveron maksaneet autoilijat maksaisivat vastaavasti matalampaa ajoneuvoveroa tietyn siirtymäajan.

Toinen vaihtoehto olisi kilometriveron käyttöönotto. Sitä ennen verotuksen painopiste pitäisi kuitenkin siirtää auton hankinnasta sen käytön verottamiseen.

Toinen tapa verottaa auton käytön mukaan olisi korottaa polttoaineveroa. Mutta jotta valtio saisi edelleen saman määrän verotuloja, polttoaineen litrahinnan pitäisi nousta 30 senttiä, Kallio laskee. Jos vero koskisi myös ammattiliikennettä, kustannus siirtyisi bussilippuihin ja maanteitse kuljetettavien tuotteiden hintoihin.

Villimpi idea olisi pitää autovero nykyisen suuruisena mutta muuttaa se osamaksuksi. Jos keskimääräinen uuden auton autovero 7 000 euroa jaetaan 20 käyttövuodelle, vuodessa tulisi maksettavaksi 350 euroa.

Se kannustaisi ostamaan uusia autoja, mutta valtio saisi täydet verotulot vasta vuosien kuluttua.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    2. 2

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    3. 3

      Suomalaisia ensihoitajia värvätään Tukholmaan – palkka jopa 1 500 euroa parempi

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Suomi alistumassa yhä kaksinaamaisempaan europolitiikkaan

    5. 5

      Pasilaan avataan Pohjoismaiden suurin kauppakeskus – Triplan uusi johtaja kertoo: Näin alun vaikeudet vältetään

    6. 6

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    7. 7

      Wahlroos Talouselämälle: Aktivistisijoittaja voisi ostaa lisää Nordeaa

    8. 8

      Lentoyhtiö Norwegianin tulevaisuus on epäselvä ja tappiot kasvavat – Pitääkö matkailijan olla huolissaan?

    9. 9

      Jethro Rostedtilta uusi aluevaltaus – avaa yökerhon Turkuun: ”Kun jengi tulee paikalle, ei siinä markkinointia tarvita”

    10. 10

      Kommentti: Pian alkavat hullut päivät itse Stockmannille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    2. 2

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    3. 3

      Suomalaisia ensihoitajia värvätään Tukholmaan – palkka jopa 1 500 euroa parempi

    4. 4

      Jethro Rostedtilta uusi aluevaltaus – avaa yökerhon Turkuun: ”Kun jengi tulee paikalle, ei siinä markkinointia tarvita”

    5. 5

      Wahlroos Talouselämälle: Aktivistisijoittaja voisi ostaa lisää Nordeaa

    6. 6

      Lentoyhtiö Norwegianin tulevaisuus on epäselvä ja tappiot kasvavat – Pitääkö matkailijan olla huolissaan?

    7. 7

      Jan Hurrin kommentti: Suomi alistumassa yhä kaksinaamaisempaan europolitiikkaan

    8. 8

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    9. 9

      Pasilaan avataan Pohjoismaiden suurin kauppakeskus – Triplan uusi johtaja kertoo: Näin alun vaikeudet vältetään

    10. 10

      Sysmäläisen Reinon hermot menivät – koko vuonna vain muutama päivä ilman jatkuvia sähkökatkoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kulta Katriina mainosti herkällä kuvalla – somessa puhkesi täysi myrsky

    2. 2

      Katalat nuorukaiset ajoivat autokauppias-Veikon vuosien piinaan: ”Käsittämätöntä, että sama soppa jatkuu”

    3. 3

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    4. 4

      Ravintolabisnes vei Janin, 44, konkurssiin ja vuosikausien ulosottoon – teki juuri miljoonakaupat

    5. 5

      Hyvätuloinen pariskunta vietti komeat häät lainarahalla – lopulta käsiin levisi 430 000 euron velkapotti

    6. 6

      Lento myöhästyi 3 tuntia, eikä Ulla, 53, ehtinyt pitkälle jatkolennolleen – OP tai Finnair eivät korvaa yli 700 euron lisäkuluja

    7. 7

      Kohutun hoivayhtiö Attendon osake syöksyy – tulos alitti alhaisimmatkin ennusteet

    8. 8

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    9. 9

      Häkkänen: Hoivayritykset ovat saattaneet syyllistyä heitteille­panoon, petokseen tai väärennökseen

    10. 10

      Professori vertaa vanhusten­hoidon alihankinta­ketjutusta rakennus­alaan – näin mutkikas kuvio Pelimanni-hoivakodin takaa löytyy

    11. Näytä lisää