Sähköauto sammahtaa yhä kovaan hintaan

Automaahantuojilta on tullut Suomeen taas uusia sähköautomalleja, mutta yhdestäkään niistä ei ole markkinoiden räjäyttäjäksi. Kaikki ovat sellaiseen aivan liian kalliita – ja heikkoakkuisia.

24.9.2014 6:06 | Päivitetty 23.9.2014 15:21

Latauspisteiden määrä lisääntyy koko ajan, joten niiden puute ei enää olisi voittamaton este sähköautoilulle ainakaan ruuhka-Suomessa.

Sähköautojen yleistymisen tulppana ovat pikemminkin edelleen varsin korkeat hinnat ja lyhyt ajomatka: mallista riippuen 150–200 km yhdellä latauksella ja kesäkelillä. Matka lyhenee talvella, kun sähköä kuluu myös lämmitykseen ja muihin apulaitteisiin enemmän.

Liikennevirasto Trafin mukaan Suomessa on tällä hetkellä myynnissä 11 sähköautomallia neljältä eri merkiltä: Ford, Nissan, Peugeot ja Volkswagen. Useimmat maailmalla myytävät sähköautot perustuvat valmistajiensa tavallisiin malleihin, joista on vain kehitetty sähköversio.

Autojen hintataso on Suomessa asettunut 40 000 euron tienoille – ja se näyttää olevan useimmille yksityisille autonhankkijoille liikaa.

Myyntimäärät muutamiakymmeniä vuodessa

Nissan oli muutama vuosi sitten ensimmäisiä markkinatulokkaita Leaf-mallillaan, joka oli alun perinkin suunniteltu sähköautoksi. Niitä rekisteröitiin viime vuonna 43 ja toissa vuonna 41. Tämä vuosi ei osoita merkkejä myynnin kasvusta, sillä Leafeja on rekisteröity vasta 23.

Näin pienillä lukemilla yksikin iso yritysautokauppa voi tosin muuttaa tilastoja huomattavasti. Leafista on tällä hetkellä myynnissä neljä eri versiota hintavälillä 35 981–42 950 euroa.

Nissan laajentaa tänä syksynä tarjontaa e-NV200-tila-auton kahdella versiolla, joiden hinnat ovat 38 647 ja 39 753 euroa.

Mitsubishin MiEV-sähköauto tuli taannoin Suomeen myös Peugeot- ja Citroen-nimisenä. Sitä on rekisteröity vain muutamia kappaleita. MiEV-perhe on ollut jopa paikalliskäyttöön täkäläisissä oloissa yksinkertaisesti liian pieni malli, kun hintaakin on tällä hetkellä runsaat 32 000 euroa. Mitsubishinä saman auton saa kymmenen euroa halvemmalla.

Ford on sähköautomarkkinoilla mukana yhdellä mallilla, Focus Electricillä, joka maksaa 41 966 euroa.

Tämän syksyn uusi merkki sähköautokaupassa on Volkswagen e-up ja e-Golf –malleillaan. Pikkuauto e-up maksaa 28 645 euroa, e-Golf 40 979 euroa.

Nämä täyssähköautot tulevat myyntiin yksinomaan maahantuojan omaan liikkeeseen Vantaalle. VV-Auton Volkswagen-osaston johtaja Heikki Ahdekivi ei kysyttäessä halunnut kertoa näille arvioituja myyntilukuja. Pääasia tuntuukin olevan, että merkki on valmiina ja mukana, jos sähköautojen suosio jostain syystä lähtisi huimaan nousukiitoon.

Kuten edellä mainituista hinnoista on helppoa päätellä, sähköautojen myyntiä ei edistä se, että se on uutena pahimmillaan parikymmentä tuhatta euroa kalliimpi kuin vastaava polttomoottorimalli.

Yritysten imagon pönkittämiseen tämän tasoinen hinnasto sopii paremmin, varsinkin kun valtio on luvannut tukea vuosina 2015–2017 leasing-sähköautojen pääomaosuutta vuosina 30 prosentilla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?