Näinkö verkkokauppa pysyy Suomessa? - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näinkö verkkokauppa pysyy Suomessa?

Suomen suurinta elektroniikan myyntitapahtumaa järjestävällä Expertillä on yllättävää kerrottavaa: Kivijalkakauppa ei katoa minnekään. Mutta se ei myöskään selviä ilman verkkokauppaa.

Expertin Mikki Inkeroisella on käsissään tarjouksia asiakkaille lähettävä bluetooth-majakka sekä mobiilisovellus.­

20.9.2014 5:11 | Päivitetty 19.9.2014 16:56

Verkkokaupan valuminen ulkomaille ei ole uusi pelko. Viime vuoden numeroiden perusteella ostajat ovat siirtymässä ensimmäisenä ulkomaille vaate- ja kamerakauppoihin. Muissa tuotteissa suomalaiset jättivät klikkinsä vielä rajojen sisäpuolelle.

Kodintekniikka on kuitenkin yksi tuoteryhmistä, joissa saatavuus ja hinta saattaa houkutella ulkomaalaisiin kauppoihin.

Miten sopii nousevan verkkokauppatrendin kanssa yhteen se, että elektroniikkaketju Expert muuttaa viikonlopun ajaksi Helsingin Messukeskuksen jättimäiseksi elektroniikkamyymäläksi? Tapahtuma vetoaa suomalaisiin messutarjouksilla ja kollektiivisella ostovimmalla sekä mahdollisuudella päästä jonottamaan.

Eikö se ole ristiriidassa verkkoon menemisen kanssa?

"Ei", on Expertin markkinointi- ja verkkoliiketoimintapäällikkö Mikki Inkeroisen vastaus.

Inkeroinen arvioi Expertin myyvän viikonlopun aikana kodintekniikkaa 6–8 miljoonalla eurolla. Summa vastaa yhden myymälän vuosimyyntiä.

– Jos kauppa ei tule sinun luoksesi, mene sinne, missä kauppaa tehdään, Inkeroinen sanoo.

Samaan aikaan verkossa

Samaan aikaan kun Expert avasi ovet jonotustapahtumaansa, avasi se myös samoja tuotteita samaan hintaan myyvän verkkokaupan. Toiveena olisi ylittää Messukeskuksen myynti verkkomyynnillä, mutta siihen tuskin päästään.

Tässä onkin Expertin strategian kivijalka: verkko ja perinteiset myymälät eivät kilpaile keskenään, päinvastoin.

– Ostopäätös tehdään verkossa, Inkeroinen selittää.

Kaupan verkkosivuilla on iso merkitys. Asiakkaat hakevat niiltä tietoa ja käyvät myös kilpailijoiden sivuilla sekä käytännössä kilpailuttavat sivut keskenään. Asiakas jää henkilökohtaisessa vertailussaan pärjänneille sivuille ja päätyy suurella todennäköisyydellä ostoksille verkko- tai kivijalkakauppaan.

Myös verkon hintavertailupalveluilla on "käsittämättömän suuri merkitys".

– Tykkään ajatella, että 80 prosenttia myynnistämme on verkon synnyttämää kauppaa. Jos sulkisimme expert.fin, aika nopeasti sammutettaisiin kivijalkakaupoistakin valot.

Silti moni oma myyjä kokee verkon vielä kilpailijaksi. Verkko on monelle vastakohta perinteiselle myymälälle, eikä click & pick (verkosta ostetun tuotteen noutaminen kaupasta) ole vielä kovin tuttu juttu.

– Myyjien koulutus on avain, Inkeroinen muotoilee.

Kauppaan Youtubesta ja Whatsappista

Inkeroinen puhuu monikanavaisesta myymälään ohjaamisesta. Koreat sanat kääntyvät toiminnaksi esimeriksi suomenkielisillä Youtube-videoilla jääkaapin ostamisesta. Tällaisia ei kilpailijoilla juuri ole. Suosituimmilla videoilla on Inkeroisen mukaan noin 60 000 katsojaa, mikä lähentelee tv-mainonnan tavoittavuutta.

Toinen tapa ohjata ihmisiä kauppaa on esimerkiksi Whatsappissa annettava asiakaspalvelu, mikä muuttaa myös työtapoja. Whatsappissa vastausta odotetaan minuuttien sisällä toisin kuin sähköpostiviestittelyssä. Nuorempi kansa näyttää myös palvelun löytäneen.

– Expert Expon aattona yleisin kysymys oli, voiko tapahtumassa maksaa Visa Electronilla, Inkeroinen sanoo.

Yleensä osana verkkokauppaa on mobiilisovellus. Tähän asti Expertin sellainen on loistanut poissaolollaan. Inkeroisen mukaan tämä on ollut tarkoituksellista.

– Sovelluksella pitää olla lisäarvoa. Nyt julkaisemamme sovellus näyttää muun muassa takuutiedot, kuitit ja asiakasstatuksen.

Suurin juttu on kuitenkin tekniikka, jota Suomessa ei ole vielä juuri nähty. Mobiilisovellus keskustelee beaconeiden eli bluetooth-majakoiden kanssa, joita yhtiö alkaa laittaa kauppoihinsa lähiaikoina. Majakka työntää lähellä olevan puhelimen sovellukseen ilmoituksen kaupassa olevista tarjouksista. 

Uusista tekniikoista huolimatta perinteiset myymälät toteuttavat myös vanhaa tehtäväänsä.

– Edelleen moni tarvitsee tuotteen heti, ja sen saa myymälästä. Lisäksi monimutkaisempien laitteiden käytön opastaminen esimerkiksi iäkkäämmälle kansalle ei ole katoamassa mihinkään, Inkeroinen sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?