Kohta vain eläkeläisellä on varaa uuteen autoon

Julkaistu:

Vaikka autonvalmistajien mainoksissa seikkailevat lapsiperheet, heitä ei oikeasti autokaupoissa näy. Uusien autojen ostaja on yhä useammin niin sanotussa varttuneessa iässä.


Autoliikkeissä eletään parhaillaan syksyn hiljaiseloa. Asiakkaita koetetaan houkutella varustepaketeilla ja nollakoroilla. Viimeisimmät tilastot kertovat kuluvan vuoden sujuneen selvästi alan odotuksia heikommin.

Euroopassa automyynti on kääntynyt tänä vuonna kasvuun, mutta Suomessa ollaan edelleen alamaissa. Taustalla on Suomen talouden sitkeä taantuma.

Viime vuonna rekisteröitiin reilut 103 000 uutta henkilöautoa. Tänä ja ensi vuonna luku ei nouse ennusteiden mukaan juuri paljon suuremmaksi. Riski on, että myynti jää selvästi vähäisemmäksi.

Autokauppiaiden toivomaa suurta autoverouudistusta ei ole lähivuosina näkyvissä. Auton käyttöä painottavan verouudistuksen on ennakoitu laskevan uusien autojen hintaa selvästi.

Eläkeläiselle
uusi pirssi?


Piirimyyjän viimeiseksi toivoksi on osoittautunut eläkeikää lähestyvä, hieman harmaantunut herrasmies, joka etsii uutta "paremman luokan" henkilöautoa omaan käyttöönsä.

Nuorista ja lapsiperheistä ei ole taantumassa ostajiksi, vaikka heitä automainoksissa silloin tällöin vilahteleekin. Käytännössä moni uudella autolla ajava on saanut työsuhdeauton. Autoalan pelkona onkin, että henkilöautojen kysyntä on muuttumassa perustavalla tavalla.

Nykyisin uuden auton ostajista noin 75 prosenttia yli 50-vuotiaita. Alle 40-vuotiaita on enää kymmenen prosenttia, ilmenee automarkkinoita seuraavan tutkimusyhtiön TNS Gallupin vuosittaisesta tutkimuksesta.

Vielä kymmenen vuotta sitten ostajista alle 40-vuotiaita oli neljännes. TNS:n johtaja Panu Ihamuotila korostaa, että tilanne muualla Euroopassa ei ole näin jyrkkä.

– Lähimmäksi tulevat Norja ja Tanska, joissa on myös raskas verotus uusien autojen suhteen. Emme näe muutosta tilanteessa, ellei autoverotusta muuteta. Ikääntyvien ostajien osuus kasvaa Suomessa tulevaisuudessa ja ikääntyvillä on myös eniten rahaa käytettävissään.

– Autoverotus on tässä maassa niin rankkaa, että monet eivät pysty ostamaan uusia autoja. Työsuhdeautoissa näkee kyllä vähän yli 40-vuotiaita.

Tulosta
huollosta


Kun uusien autojen myynti kangertelee, tulee entistä suurempi osuus autotalojen liiketoiminnasta erilaisista huoltopalveluista.

Henkilöautojen hinnat eivät ole juuri joustaneet taantumassa, mutta hinnankorotuksia on lykätty. Kun veromuutokset ja inflaatio huomioidaan, olivat uudet autot kalliimpia kymmenkunta vuotta sitten.

Verrattuna vaikkapa nousseihin asuntojen hintoihin uuden auton saa nyt suhteellisen edullisesti. Ennen miljoonalla markalla sai Helsingistä hienon omakotitalon ja uuden S-luokan Mercedeksen. Nyt uuden luksusmersun hinnalla ei välttämättä saa edes lähiöyksiötä.

Myynti
keskittyy


Alalla on odotettu rakennejärjestelyjä ja joitakin palikoita on siirrettykin uuteen asentoon. Perheomisteinen LänsiAuto osti tällä viikolla Metroauton Opel-edustukset pääkaupunkiseudulla ja Turussa. Molemmilla on ollut Opelin edustus jo pitkään.

Metro-Auton toimitusjohtaja Jussi Rapala uskoo ylikapasiteetista kärsivän alan keskittymisen jatkuvan.

– Ala on pitkäjännitteisesti odottanut, että talous elpyisi ja päästäisiin vanhoille normaaleille tasoille. Näyttää kuitenkin siltä, että tällaisessa tilanteessa normaalitaso on sadantuhannen auton myynti, mikä pakottaa etsimään ratkaisuja, Rapala toteaa.

– Keskittyminen merkitsee myös sitä, että keskitytään harvempien merkkien edustuksiin.

LänsiAuton varatoimitusjohtaja Tommi Köningin mukaan keskittyminen on luonnollinen tapa parantaa autokaupan kannattavuutta, joka kärsii myös takavuosien investoinneista.

– Autokauppa on yli-investoinut Suomessa vuosikymmeniä. Ylisuurilla kiinteistöillä on kannattavuusvaikeuksissa suuri merkitys, Köninki sanoo.

Hänen mukaansa LänsiAuton järjestelyssä oli keskeistä se, että liiketilojen tai merkkiedustusten määrä ei kasvanut vaan markkinaosuus.

– Perinteinen autokaupan malli Suomessa on ollut, että rakennetaan suuri talo ja keräillään sinne niin paljon merkkejä kuin saadaan. Tämä ei ole linjassa autovalmistajien ajattelun kanssa. He eivät vaadi valtavia investointeja neliöihin vaan hakevat keskittymistä tiettyyn brändiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Bensan hinta noussut jo lähelle kaikkien aikojen haamurajaa – ST1-johtaja kertoo, miten Saudi-Arabian tilanne näkyy tankilla

    2. 2

      Google kertoi suursatsauksista Suomeen: 600 miljoonaa Haminaan, 255 megawattia uusiutuvaa energiaa

    3. 3

      Siirtohintojen nousu ei Tolvasia pelota: Omaa sähköä 1 500 eurolla reilussa vuodessa

    4. 4

      Kiukku sähkön siirtohinnoista jatkuu: ”Onko kaikki kivet käännetty?” – Nyt puhuvat Carunaakin kalliimmat sähköyhtiöt

    5. 5

      Google-diili työllistää 200 tuulipuiston rakentajaa – myös Haminaan palkataan lisää väkeä

    6. 6

      Monet energiayhtiöt hilaavat nyt hintoja ylöspäin – katso vertailu: täällä maksat sähkönsiirrosta eniten

    7. 7

      USA:n keskuspankki jatkaa markkinoiden rauhoittelua rahaa pumppaamalla

    8. 8

      Eeva muutti unelmiensa työn perässä Helsinkiin – Ei saanut kaupungin vuokra-asuntoa, joten palkasta jää käteen 600 euroa kuussa

    9. 9

      Kostotoimien mahdollisuus Lähi-idässä nostaa jälleen öljyn hintaa

    10. 10

      Karu kommentti teki lopun työ­haaveista: ”Tolla naamalla et saa töitä” – tällaista on syrjintä Suomen työ­elämässä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Monet energiayhtiöt hilaavat nyt hintoja ylöspäin – katso vertailu: täällä maksat sähkönsiirrosta eniten

    2. 2

      Google kertoi suursatsauksista Suomeen: 600 miljoonaa Haminaan, 255 megawattia uusiutuvaa energiaa

    3. 3

      Eeva muutti unelmiensa työn perässä Helsinkiin – Ei saanut kaupungin vuokra-asuntoa, joten palkasta jää käteen 600 euroa kuussa

    4. 4

      Bensan hinta noussut jo lähelle kaikkien aikojen haamurajaa – ST1-johtaja kertoo, miten Saudi-Arabian tilanne näkyy tankilla

    5. 5

      Diesel menetti tukensa, maksajina kuljetusala ja syrjäkylien autoilijat – Professori: ”Siinä mielessä ympäristöteko, että hinta nousee”

    6. 6

      Uhkaako verokorttisi tuloraja ylittyä – toimi näin!

    7. 7

      Asumisen kulut nousevat kohisten: Rovaniemi 3 400, Kempele 2 300 euroa – katso 59 kunnan lista

    8. 8

      Siirtohintojen nousu ei Tolvasia pelota: Omaa sähköä 1 500 eurolla reilussa vuodessa

    9. 9

      Kiukku sähkön siirtohinnoista jatkuu: ”Onko kaikki kivet käännetty?” – Nyt puhuvat Carunaakin kalliimmat sähköyhtiöt

    10. 10

      Merivoimien neljä uutta laivaa rakennetaan turvallisuussyistä Raumalla – luvassa satoja uusia työpaikkoja: ”laidasta laitaan väkeä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sukulaiset kärkkyivät puolen miljoonan euron perintöä – terävä vanhus jätti heidät nuolemaan näppejään

    2. 2

      Maksamisen muutos yllätti OP:n asiakkaat – Tertulta meni kerralla lukkoon koko perheen tilit

    3. 3

      Näin maksaminen korteilla ja verkossa muuttuu lauantaina – ”Minkään ei tulisi viikonlopun aikana räjähtää”

    4. 4

      Näin paljon suomalaisilla on rahaa tilillään – ekonomisti kertoo, mikä on järkevä määrä

    5. 5

      Yksityiskohta katolla paljasti asioiden laidan – Mikkeli määräsi ex-maaherran suvun saunan purettavaksi: ”Kumma, että tällaista räppänää käydään vastaan”

    6. 6

      Osuuspankin asiakaspalvelu meni tukkoon – asiakkaat ihmettelivät pankin lähettämää tekstiviestiä

    7. 7

      Kohua herättänyt sähköyhtiö Caruna nostaa jälleen siirtomaksua – Omakotiliitto parahti: ”Pöyristyttävää”

    8. 8

      Eeva muutti unelmiensa työn perässä Helsinkiin – Ei saanut kaupungin vuokra-asuntoa, joten palkasta jää käteen 600 euroa kuussa

    9. 9

      Yksinhuoltajan lompakko lihoo, keskituloinen perhe kaivaa kuvetta – katso tästä budjettiehdotuksen voittajat ja häviäjät

    10. 10

      Autoalan yrittäjä lähti koeajolle ja ”hakemaan rahoja” – runneltu Mersu löytyi viikon päästä, takakontissa inhottava yllätys

    11. Näytä lisää