Kohta vain eläkeläisellä on varaa uuteen autoon - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kohta vain eläkeläisellä on varaa uuteen autoon

Vaikka autonvalmistajien mainoksissa seikkailevat lapsiperheet, heitä ei oikeasti autokaupoissa näy. Uusien autojen ostaja on yhä useammin niin sanotussa varttuneessa iässä.

19.9.2014 6:01 | Päivitetty 18.9.2014 16:13

Autoliikkeissä eletään parhaillaan syksyn hiljaiseloa. Asiakkaita koetetaan houkutella varustepaketeilla ja nollakoroilla. Viimeisimmät tilastot kertovat kuluvan vuoden sujuneen selvästi alan odotuksia heikommin.

Euroopassa automyynti on kääntynyt tänä vuonna kasvuun, mutta Suomessa ollaan edelleen alamaissa. Taustalla on Suomen talouden sitkeä taantuma.

Viime vuonna rekisteröitiin reilut 103 000 uutta henkilöautoa. Tänä ja ensi vuonna luku ei nouse ennusteiden mukaan juuri paljon suuremmaksi. Riski on, että myynti jää selvästi vähäisemmäksi.

Autokauppiaiden toivomaa suurta autoverouudistusta ei ole lähivuosina näkyvissä. Auton käyttöä painottavan verouudistuksen on ennakoitu laskevan uusien autojen hintaa selvästi.

Eläkeläiselleuusi pirssi?

Piirimyyjän viimeiseksi toivoksi on osoittautunut eläkeikää lähestyvä, hieman harmaantunut herrasmies, joka etsii uutta "paremman luokan" henkilöautoa omaan käyttöönsä.

Nuorista ja lapsiperheistä ei ole taantumassa ostajiksi, vaikka heitä automainoksissa silloin tällöin vilahteleekin. Käytännössä moni uudella autolla ajava on saanut työsuhdeauton. Autoalan pelkona onkin, että henkilöautojen kysyntä on muuttumassa perustavalla tavalla.

Nykyisin uuden auton ostajista noin 75 prosenttia yli 50-vuotiaita. Alle 40-vuotiaita on enää kymmenen prosenttia, ilmenee automarkkinoita seuraavan tutkimusyhtiön TNS Gallupin vuosittaisesta tutkimuksesta.

Vielä kymmenen vuotta sitten ostajista alle 40-vuotiaita oli neljännes. TNS:n johtaja Panu Ihamuotila korostaa, että tilanne muualla Euroopassa ei ole näin jyrkkä.

– Lähimmäksi tulevat Norja ja Tanska, joissa on myös raskas verotus uusien autojen suhteen. Emme näe muutosta tilanteessa, ellei autoverotusta muuteta. Ikääntyvien ostajien osuus kasvaa Suomessa tulevaisuudessa ja ikääntyvillä on myös eniten rahaa käytettävissään.

– Autoverotus on tässä maassa niin rankkaa, että monet eivät pysty ostamaan uusia autoja. Työsuhdeautoissa näkee kyllä vähän yli 40-vuotiaita.

Tulostahuollosta

Kun uusien autojen myynti kangertelee, tulee entistä suurempi osuus autotalojen liiketoiminnasta erilaisista huoltopalveluista.

Henkilöautojen hinnat eivät ole juuri joustaneet taantumassa, mutta hinnankorotuksia on lykätty. Kun veromuutokset ja inflaatio huomioidaan, olivat uudet autot kalliimpia kymmenkunta vuotta sitten.

Verrattuna vaikkapa nousseihin asuntojen hintoihin uuden auton saa nyt suhteellisen edullisesti. Ennen miljoonalla markalla sai Helsingistä hienon omakotitalon ja uuden S-luokan Mercedeksen. Nyt uuden luksusmersun hinnalla ei välttämättä saa edes lähiöyksiötä.

Myyntikeskittyy

Alalla on odotettu rakennejärjestelyjä ja joitakin palikoita on siirrettykin uuteen asentoon. Perheomisteinen LänsiAuto osti tällä viikolla Metroauton Opel-edustukset pääkaupunkiseudulla ja Turussa. Molemmilla on ollut Opelin edustus jo pitkään.

Metro-Auton toimitusjohtaja Jussi Rapala uskoo ylikapasiteetista kärsivän alan keskittymisen jatkuvan.

– Ala on pitkäjännitteisesti odottanut, että talous elpyisi ja päästäisiin vanhoille normaaleille tasoille. Näyttää kuitenkin siltä, että tällaisessa tilanteessa normaalitaso on sadantuhannen auton myynti, mikä pakottaa etsimään ratkaisuja, Rapala toteaa.

– Keskittyminen merkitsee myös sitä, että keskitytään harvempien merkkien edustuksiin.

LänsiAuton varatoimitusjohtaja Tommi Köningin mukaan keskittyminen on luonnollinen tapa parantaa autokaupan kannattavuutta, joka kärsii myös takavuosien investoinneista.

– Autokauppa on yli-investoinut Suomessa vuosikymmeniä. Ylisuurilla kiinteistöillä on kannattavuusvaikeuksissa suuri merkitys, Köninki sanoo.

Hänen mukaansa LänsiAuton järjestelyssä oli keskeistä se, että liiketilojen tai merkkiedustusten määrä ei kasvanut vaan markkinaosuus.

– Perinteinen autokaupan malli Suomessa on ollut, että rakennetaan suuri talo ja keräillään sinne niin paljon merkkejä kuin saadaan. Tämä ei ole linjassa autovalmistajien ajattelun kanssa. He eivät vaadi valtavia investointeja neliöihin vaan hakevat keskittymistä tiettyyn brändiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?