Maksaa, ei maksa – uskaltaako yksityistietä posottaa? - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Maksaa, ei maksa – uskaltaako yksityistietä posottaa?

Yksityisteillä kulkemista koskevista säännöistä voi vääntää kättä moneen suuntaan. Lain mukaan yksityisen tien käytöstä voi periä maksun, jos käyttö lisää kunnossapitokustannuksia. Esimerkiksi raskaista kuljetuksista maksu on paikallaan.

11.9.2014 13:22 | Päivitetty 11.9.2014 13:23

Yksityisteiden käyttöä koskevien sääntöjen tulkinnassa voi mennä metsään.

Taloussanomat kirjoitti aiemmin virkamiesten arvioivan, että yksityistielain pykälän 96 perusteella tien käytöstä ei voi periä maksua, jos tien ylläpitoon saa avustusta yhteiskunnalta.

Näin ei kuitenkaan ole, huomauttaa Suomen Tieyhdistyksen yksityistieasioista vastaava toimialajohtaja Elina Kasteenpohja. Hänen mukaansa pykälän tarkka lukeminen paljastaa, ettei tien käyttöä voi estää muilta kulkijoilta, mutta maksun voi kerätä.

Tulkinnan vahvistaa hallitusneuvos Kaisa Leena Välipirtti liikenne- ja viestintäministeriöstä (LVM).

Jos tiekunta saa avustusta valtiolta tai kunnalta, tielle ei saa asettaa puomia tai ajokieltomerkkiä. Tien kunnossapitokustannuksia lisäävä käyttö on kuitenkin peruste maksun keräämiseen.

Perusteet pitää Välipirtin mukaan määritellä etukäteen.

Lakia voi lukeauseilla tavoilla

Epäselvissä tapauksissa lakia todennäköisesti voi lukea eri tavoin.

Esimerkiksi Porin yksityistiemaksukiistaa koskevassa jutussa Yle kirjoittaa ministeriön korostavan, että "jos tie saisi tukea, käyttömaksuja ei saa periä".

– Asiat eivät ole yksinkertaisia. Jokainen tulkitsee suomen kieltä omalla tavallaan, Kaisa Leena Välipirtti toteaa Taloussanomille.

Tulkinnan varaa voi olla esimerkiksi siinä, millainen käyttö lisää kunnossapitokustannuksia.

Työmatkaliikennettäja raskaita kuljetuksia

Tieyhdistyksen Elina Kasteenpohja kertoo, että peruste maksun keräämiseen voi syntyä silloin, kun tiekuntaan kuulumaton huristelee säännöllisesti työpaikalleen yksityistien kautta.

LVM:n Kaisa Leena Välipirtin mukaan käyttömaksu voidaan periä esimerkiksi raskaasta tavarankuljetuksesta.

Yksityistie voi houkuttaa, jos sen kautta kulkee nopein ja suorin reitti, olipa kyse työmatkasta tai kuljetuksista.

– Sitten on niitä, joilla virallinen tieoikeus on muuta kautta, mutta oikaisevat toisen tien kautta, Kasteenpohja kertoo.

Hänen mukaansa maksu on useimmiten kohtuullinen, vuositasolla muutama kymppi.

Hirviporukat, olettekovalmiita maksamaan?

Olennaista yksittäisen sienestäjän kannalta on edelleen se, ettei tien käyttöä lain nojalla voi estää eikä satunnaisesta ja varovaisesta tien käytöstä voi periä maksua.

Sen sijaan esimerkiksi hirvimetsälle menijät, suunnistusporukat ja rallikilpailun järjestäjät joutuvat pyytämään tien käyttöön luvan tiekunnalta tai sen edustajalta sekä todennäköisesti maksamaan käytöstä.

– Jos tie vaurioituu tai tulee lisää kunnossapitokustannuksia, niin silloin mennään pääsäännön mukaan, Kaisa Leena Välipirtti summaa.

Käyttömaksun määrittämisessä pitäisi huomioida käytön vaikutus tien kunnossapitokustannuksiin.

Tieyhdistyksellä ei kuitenkaan ole yksityisteiden ylläpitokustannusten mediaani- tai keskiarvolukuja, koska ylläpitoon vaikuttavat Elina Kasteenpohjan mukaan monet asiat, kuten tien sijainti ja pituus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?