Into oman auton nettimyyntiin kasvussa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nettiauto on yhä useammin kuluttajan myymä

Yhä useampi kuluttaja pyrkii myymään autonsa itse taantuman takia, arvioi Tori.fi-markkinapaikan toimitusjohtaja Jussi Lystimäki.

11.9.2014 6:01 | Päivitetty 10.9.2014 22:03

Yksityisten ihmisten automyynti-ilmoitukset ovat lisääntyneet tuntuvasti, kertoo nettimarkkinapaikka Tori.fi:n toimitusjohtaja Jussi Lystimäki.

– Viime syksynä yksityisiä ilmoittajia oli ehkä 18–19 000, nyt noin 35 000, kertoo Lystimäki norjalaisen Schibsted-konsernin omistaman palvelun tilanteesta.

Myös Otavamedian Nettiauto.comissa ja Alma Mediapartnersin Autotalli.comissa kuluttajien ilmoitukset ovat runsastuneet.

– Yksityisten autoilmoitukset ovat olleet hienoisessa kasvussa, sanoo Nettiauton liiketoimintajohtaja Veli-Matti Vänninmaja.

Autotalli.comin kaupallisesta kehityksestä vastaavan johtajan Sampsa Runilan mukaan yksityisten ilmoitusten määrä on kasvanut tasaisesti.

Paremman hinnan toivossa

Verkkokaupan yleistyminen ja nettiportaalien kehittyminen selittävät ilmiötä. Autokauppa, joka ennen hoitui puskaradiolla, lähikaupan ilmoitustaululla tai lehti-ilmoittelulla, on siirtynyt pitkälti nettiin. Samalla markkinat ovat laajentuneet koko Suomen kattaviksi. Lisäksi useimmilla sivustoilla yksityinen ilmoitus on ilmainen.

– Samat ilmoittajat, jotka ovat myyneet huonekaluja ja lastenvaunuja, ovat ryhtyneet myymään autojakin, sanoo Jussi Lystimäki.

Kyselyjen perusteella Lystimäki uskoo, että myös nykyinen taantuma on vaikuttanut kuluttajien haluun kokeilla oman auton myyntiä.

– Autoliikkeet eivät taantuman vuoksi maksa niin hyvin vaihtoautoista kuin ennen. Kuluttajat yrittävät myydä sitten itse.

Autotalli.comin Runilan mukaan "yksi välikäsi ja samalla autokaupan kate jää pois", kun kuluttaja tekee kaupat toisen kuluttajan kanssa.

Runilan mukaan mahdollinen parempi hinta saattaakin houkuttaa kokeilemaan auton myyntiä netissä.

Absoluuttista määrääei kukaan tiedä tarkasti

Autoalan keskusliiton toimitusjohtajan Pekka Rissan mukaan Suomessa myydään vuosittain noin 550 000–600 000 käytettyä autoa. Tästä 200 000–240 000:ta on merkkiliikkeiden myymiä ja 100 000 vaihtoautoliikkeiden myymiä.

Rissan mukaan tarkkoja tilastoja yksityisestä eli kuluttajien välisestä autokaupasta ei ole. Niinpä on vaikeaa myös arvioida, onko yksityinen kauppa nykytilanteessa kasvanut vai supistunut.

– Saunanlauteilla serkkupojalle myytyjä autoja ei tilastoida, vahvistaa Nettiauton Veli-Matti Vänninmäki.

Myynnissä alle kymppitonnin auto

Kuten arvata saattaa, kuluttajan myymä auto on tyypillisesti hieman iäkkäämpi ja siten myös hieman halvempi kuin autoliikkeen myymä vaihtoauto.

Mediaani eli keskimääräinen kuluttajan myymä vaihtoauto maksaa Nettiauto.comissa ja Autotalli.comissa 8000–10 000 euroa, kun autoliikkeiden myymien autojen mediaanipyyntihinta samoilla sivustoilla liikkuu noin 18 000 eurossa. Skaala on toki yksityisilläkin myyjillä laaja, aina sadasta eurosta yli sataantuhanteen euroon.

Tori.fi:ssä yksityisten pyytämät keskimääräiset hinnat ovat vielä hieman matalampia eli 4000–5000 euroa. Eroa lukuihin tuo esimerkiksi se, onko sivustolla sallittu vain ajokuntoisten autojen myynti.

Taloussanomat ja Oikotie kuuluvat Sanoma-konserniin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?