Vastapakotteet kuumentavat kuljettajia – "veristä kilpailua" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Vastapakotteet kuumentavat kuljettajia – "veristä kilpailua"

Venäjän tuontiruuan kielto kuumentaa kuljettajien tunteita. Itäisen Euroopan unionin (EU) kilvillä varustettujen rekkojen sanotaan liikkuvan Suomen teillä jo epäilyttävän tiuhaan.

3.9.2014 6:06 | Päivitetty 5.9.2014 12:11

Suhdanteet ja Ukrainan sota ovat supistaneet Venäjän-liikennettä, ja kuljetusyhtiöt käyvät "veristä" taistoa asiakkaista.

Kuljetuskalustoa seisoo tyhjänä sekä Euroopassa että Venäjällä, ja pienten yhtiöiden epäluulo suuria pelureita kohtaan kasvaa.

Posti- ja rautatieyhtiöt, joiden liiketoiminta ulottuu kumipyöräkuljetuksista huolintaan ja logistiikkaan, ovat vahvemmassa kilpailuasemassa.

Taloussanomien haastattelemien kuljettajien ärtymys liittyy eräiden ulkomaisten yhtiöiden kabotaasi-liikenteeseen. Myös valtio-omisteisten VR Transpoint Internationalin ja Itellan kuljetusyksikön toiminta hiertää osaa pienemmistä kuljetusyhtiöistä.

Mikä ihmeenkabotaasi?

Yksinkertaistaen kabotaasi tarkoittaa tätä: Kun puolalainen vihanneskuorma puretaan Tampereella, rekalla on oikeus kolmeen tilapäiseen kabotaasi-keikkaan viikon sisällä ennen kuin sen on poistuttava Suomesta.

Kabotaasia saa ajaa toisen EU-maahan rekisteröidyllä autolla. Venäläisrekoilla tätä oikeutta ei ole.

Kabotaasin valvonta tuntuu olevan vaikeaa, vaikka rekkoja kuvataan ja niillä on ajopiirtureita sekä kaikkea mahdollista digidataa, jota voi verrata rahtikirjoihin.

Tiettävästi Suomessa rangaistaan harvoin laittomasta keikasta. Usein auto vain käännytetään maasta pois. Ja kun liikkuvaa poliisia ei enää ole, melko rauhassa voi ajella, eräs kuljettaja sanoo.

Alla puhutaan, että itäkilvissä olevaa liikennettä on näkynyt epäilyttävän tiuhaan sekä teillä, joilla sitä ei yleensä esiinny. Kuljettajien mielestä valvontaa ei ole tarpeeksi. Isojen toimijoiden, kuten Itellan ja VR:n, mielestä valvonta taas pelaa ihan hyvin.  

– Samat puolalaiset ja virolaiset autot tuntuvat vetävän määrättyjen asiakkaiden perävaunuja, eräs kuljetusalan konkari sanoo ja viittaa ulkomaisiin posti- ja rautatieyhtiöihin.

Alalla ei haluta puhua hämäristä ajoista nimillä, ei omilla eikä yritysten. Näyttöä kabotaasi-rikkeistä ei ole.

Isojen pelureidenasema puhuttaa

Osa kuljettajista suhtautuu penseästi VR Transpoint Internationaliin, koska se on "muuttunut täysin venäläiseksi". Moni miettii, mistä yhtiö etsii Venäjän korvaavaa liiketoimintaa.

Yhtiö painottaa, että se ei koskaan ole ajanut eikä aja kiellettyä kabotaasia.

– Sen verran varuillaan ovat kuljettajat teillä, että tällaiset rekat käräytettäisiin muutenkin, johtaja Pasi Koivu VR Transpoint Internationalin kansainvälisestä maantielogistiikasta sanoo.

Koivun mukaan Venäjä ei ole "mikään katastrofi" yhtiölle, vaikkakaan yhtiö ei paljasta, kuinka suuri lovi Venäjän vastapakotteisiin törmänneeltä Valiolta on jäänyt. VR Transpoint International on kuitenkin suurin kuljettaja meijeriyhtiön Venäjän-viennissä.

Käytännössä koko rajantakainen liikenne on venäläisten ajamaa, joten vapautuva ylimääräinen kalusto jää Venäjän puolelle etsimään uutta keikkaa, Koivu arvioi.

Itellan hinnoittelupuhuttaa

Myös Itellan asema närästää erityisesti nykyisessä vaikeassa markkinatilanteessa.

Itellan Logistiikan kotimaan kuljetusten johtaja Timo Kinnusella "ei ole havaintoa" epäilyttävästä liikenteestä. Hänenkin mukaansa "epävirallinen valvonta" on teillä hyvinkin tehokasta.

Itellan Kinnusen mukaan taisto on välillä "veristä", mutta yhtiö ei kilpaile markkinoita halvemmilla hinnoilla.  

– Välillä olemme halvempia, välillä kalliimpia riippuen miten tarjottu palvelu istuu muuhun kokonaisuuteen.

Kuljetusalalla arvostellaan kuitenkin Itellan hinnoittelua. VR Transpointin kappaletavaran siirryttyä Itellaan, kuljetusalalla moni sanoo sen polkevan hintoja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?