Ministeri vastustaa, mutta tiemaksuhanke etenee

Julkaistu:

Tiemaksukokeilut jatkuvat ministerin kannanotosta huolimatta. Mutta hankkeen kaatumisen uhka tiedostetaan kyllä. Tienpidon rahoituksen varmistamiseen ei kilometriverosta kenties ole.


– Ei ole tullut käskykirjettä hankkeen pysäyttämiseksi, sanoo liikenneneuvos Tuomo Suvanto liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Suvanto viittaa liikenneministeri Paula Risikon (kok) äskettäiseen kommenttiin Suomeen kaavaillusta tiemaksujärjestelmästä.

Kesäkuussa aloittanut ministeri suhtautui penseästi koko hankkeeseen, jota Jorma Ollilan vetämässä työryhmässäkin vedettiin viime vuoden loppuun asti.

– Tässä vaiheessa en ole kovin innokas, Risikko sanoi lähemmäs kaksi viikkoa sitten.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ministeri mielestä tiemaksut saattavat vahingoittaa työnteon kannattavuutta varsinkin seuduilla, joissa työmatkat ovat pitkiä.

Ajatus tiemaksuhankkeen kaatumisesta on kuitenkin vieras liikenneneuvos Suvannolle, joka toimi Ollilan ryhmän sihteerinä. Tilanne on se, että seuraava hallitus päättää, miten asiassa edetään.

Testiin
liikenteessä


Työryhmän esitys tiemaksujen teknisestä kokeilusta on jo osittain käynnissä osana niin sanottua Liikennelaboratorio-hanketta. Nyt lähinnä testataan, pystytäänkö ajoneuvolaitteilla tuottamaan oikeanlaista tietoa, jota voitaisiin käyttää km-verotuksen lähtökohtana. Todellisen liikenteen pilotti on käynnistymässä, mutta varsinaista maksamista ei testata.

– Menemme eteenpäin niin kuin on päätetty. Ei ole päätöstä mistään suunnanmuutoksesta. Kokeilemme Liikennelaboratoriohankkeessa myös sitä, toimiiko [autoihin kaavailtu] ajoneuvolaite, eli kerääkö se tarvittavat tiedot ja voidaanko esimerkiksi yksityisyyden suoja taata.

Suvanto kyllä myöntää, että hankkeen kohtalo on epävarma.

– Totta kai on mahdollista, että hanke ei etene mihinkään. Kukin hallitus voi päättää niin kuin haluaa.

Kentältä tuki
jatkoselvityksille


Satelliittipaikannukseen pohjautuvat tiemaksut ovat herättäneet paljon epäilyksiä muun muassa verotuksen reiluudesta ja kansalaisten tietosuojasta. Hanke sai myös runsaasti palautetta keväisellä lausuntokierroksellaan.

Mutta Tuomo Suvannon mukaan lausuntojen antajat, jotka edustivat laajasti suomalaista liikennetoimialaa ja muita tahoja, antoivat asiallisia, analyyttisia ja hyvin pureskeltuja mielipiteitä sekä puolesta että vastaan.

– Kaikki eivät toki olleet sitä mieltä, että tämä pitää toteuttaa, mutta selkeä enemmistö oli sitä mieltä, että asiaa kannattaa selvittää edelleen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Islanti on etsinyt öljyä 9 vuotta – nyt Kiina ja Norja vetivät maton jalkojen alta

    2. 2

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    3. 3

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    4. 4

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    5. 5

      Asiantuntija-arvion mukaan Suomen talouspolitiikka jopa suhdanteita kärjistävää –  Orpo ei niele kritiikkiä

    6. 6

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    7. 7

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    8. 8

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    9. 9

      Orionin talousjohtaja: Diagnosticaa ei ole pakko myydä

    10. 10

      4 554 euroa enemmän käteen – näin asuinpaikka vaikuttaa keskituloisen perheen verotukseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    2. 2

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    3. 3

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    4. 4

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    5. 5

      Nordean pankkineuvoja käski asiakasta painumaan kotimaahansa – pankki ei perkaa virkailijan aiempia lainakeskusteluja

    6. 6

      4 554 euroa enemmän käteen – näin asuinpaikka vaikuttaa keskituloisen perheen verotukseen

    7. 7

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    8. 8

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    9. 9

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    10. 10

      Islanti on etsinyt öljyä 9 vuotta – nyt Kiina ja Norja vetivät maton jalkojen alta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    5. 5

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    6. 6

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    7. 7

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    8. 8

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    9. 9

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    10. 10

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    11. Näytä lisää