Automyyjät eivät tarvitse valtiota romutustalkoisiin

Hallitus vahvisti eilen, ettei autojen romutuskampanja kiinnosta. Katkera autoala kiirehti kertomaan, että päätös osuu valtion omaan nilkkaan. Todellinen harmi kumpuaa muualta: kampanja olisi ollut suora tuki autoalalle.

29.8.2014 19:18 | Päivitetty 29.8.2014 20:17

Valtiolta ei tipu rahaa ensi vuodelle suunniteltuun autojen romutuskampanjaan. Asia vahvistui eilen, kun hallitus julkisti ensi vuoden talousarvionsa.

Tänään autotuojat tyrmäsivät hallituksen päätöksen typeränä. Tiedotteessa painotettiin, että valtio olisi kerännyt viidellä miljoonalla eurolla noin 25–30 miljoonan euron verotulot.

Autoalan turhautuminen päätökseen kumpuaa kuitenkin aivan muualta. Valtiota ei juuri kiinnostanut se, kuinka paljon tai vähän kampanja olisi tuonut veroeuroja sen rahakirstuun. Hallitus painoi jarrua yksinkertaisesti siksi, ettei se halunnut antaa suoraa tukea autokauppiaille.

Yhteensä 1 500 euron romutushyvityksestä 1 000 euroa olisi ollut valtion kontolla ja 500 euroa automyyjillä. Mutta automyyjä olisi ehkä osannut antaa 500 euroa vähemmän alennusta kuin normaalisti, jolloin hyvitys olisi jäänyt yksin valtion maksettavaksi.

Voidaan kysyä, onko juuri uusien autojen hankinta sellainen kohde, jota tulisi tukea julkisin varoin, valtiovarainministeriö (VM) totesi pari viikkoa sitten lausunnossaan.

Ministeriön mukaan viisi miljoonaa euroa hyödyttää kansantaloutta huomattavasti enemmän, kun se työnnetään muualle kuin autojen etuseteleihin. Raha olisi hyödyttänyt autokauppiaiden lisäksi myös ulkomaisia autovalmistajia.

"Päätös on hallitusohjelman vastainen"

Autotuojien mukaan päätös hylätä romutuskokeilu oli hallitusohjelman vastainen. Kokeilun tavoitteena oli edistää autokannan uudistumista, vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta.

Valtiovarainministeriö totesi kuitenkin aiheellisesti, että romutuskampanjan ympäristövaikutukset eivät olisi olleet yksiselitteisesti positiiviset.

Romuttamolle olisi viety myös liikenteestä poistettuja autoja. Silloin kampanja olisi voinut lisätä liikenteessä olevien autojen määrää ja päästöjä.

Valtio epäröi myös siksi, että lisääntyvä autoilu ei välttämättä tee liikenteestä turvallisempaa. Eniten vaakakupissa painoi silti kädenojennus autoalalle, joka ei ollut VM:n mukaan perusteltu.

– Autoalan tulee itse kantaa vastuuta autokannan uudistumisesta, valtio ei voi lähteä tukemaan yhtä toimialaa vaikka mahdolliset positiiviset ympäristövaikutukset ja liikenneturvallisuuden paraneminen sitä puoltaisivatkin, ministeriö totesi.

Aika näyttää, aikooko autoala tehdä itsenäisesti mitään tärkeinä pitämiensä tavoitteiden edistämiseksi. Joutilaaksi jääminen alleviivaisi vain sitä, ettei autoalan oma panostus suunniteltuun kampanjaan ollut lähes minkään arvoinen.

Roimaa romutuspalkkiota tarjoamalla autoala voisi todistaa, että kampanja on juuri niin hyödyllinen kuin se haluaa uskoa. Jos tulokset ovat hyviä, valtio saattaa myöhemmin innostua mukaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?