Ylijohtaja Minna Kivimäki liikenne- ja viestintäministeriöstä (LVM) myöntää, että ajoneuvojen romutuspalkkion kohtalo on auki.
– Se ei ollut mukana valtiovarainministeriön budjettiesityksessä, Kivimäki sanoo Taloussanomille.
Kivimäen mukaan romutuspalkkiolakia koskevan hallituksen esityksen lausuntokierros ei myöskään ole ohi, sillä kaikki lausunnot eivät ole vielä tulleet.
Vaikka valtiovarainministeriö ei ole suosittanut romutuspalkkiolle määrärahaa, aikoo liikenne- ja viestintäministeriö viedä romutuspalkkioasian budjettineuvotteluihin.
– Valtiovarainministeriö ei ole sanonut jyrkkää eitä, Kivimäki arvioi.
Romutuspalkkiotuessa kyse olisi kuuden kuukauden kokeilusta, jossa yli kymmenen vuotta vanhan auton romuttamisesta saisi 1500 euroa hyvitykseksi uuden auton ostajalle. Valtionavustus olisi tästä 1000 euroa ja autoalan maksama osuus 500 euroa.
Edellytyksenä on, että vanha auto vietäisiin romutettavaksi lailliseen kierrätyspisteeseen ja uusi hankittava auto olisi vähäpäästöinen. Valtionosuutta romutuspalkkioon tarvittaisiin esityksen mukaan viisi miljoonaa euroa.
Romutuspalkkio uudistaisi autokantaa
Liikenne- ja viestintäministeriö perustelee romutuspalkkiokokeilua ympäristösyillä, ajoneuvokannan uudistamisella ja autojen kierrätyksen tehostumisella.
Supistuvasta uusien autojen myynnistä viime vuodet kärsinyt autoala on ymmärrettävästi ollut romutuspalkkiosta innoissaan.
Valtiovarainministeriö muistuttaa puolestaan lausunnossaan, että romutuspalkkio ei kohdistuisi yksinomaan suomalaisten kuluttajien ja suomalaisen autokaupan tukemiseen, vaan merkittävä osa tuesta kanavoituisi ulkomaiselle autoteollisuudelle.
VM:n mukaan viiden miljoonan euron tukirahalla voisi saada tehokkaampiakin tuloksia aikaan kuin yhden tuontituotteen myynninedistystä.