Honda syyttää Yhdysvalloissa kilpailijoitaan liian anteliaasta lainauksesta ja pitkistä maksuajoista.
Yhtiön myyntijohtaja John Mendel pelkää, että liian kattavat lainaehdot iskevät lopulta jälleenmyyntiarvoihin, asiakkaiden uskollisuuteen ja lopulta voittoihin.
– Se on hyvin, hyvin lyhytaikainen taktiikka, Mendel sanoi Automotive Newsin mukaan.
Mendel painottaa, että erityisen vaarallista on niin sanottujen subprime-lainojen myöntäminen asiakkaille. Pahimmassa tapauksessa lainat houkuttelevat entisiä käytettyjen autojen ostajia ostamaan sellaisia uusia autoja, joihin heillä ei ole varaa.
Myös analyytikot ovat olleet huolissaan maan automarkkinasta.
– Yhdysvaltain autokaupan aaltoliike on selkeästi muuttunut “minun on ostettava” –vaiheesta “minä vain haluan ostaa” –tyyppiseen mielentilaan, Morgan Stanleyn analyytikko Adam Jonas kirjoitti heinäkuun lopussa raportissaan.