Autoilija voi hyötyä kohuenergiasta: Jopa 40 % bensaa halvempaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Autoilija voi hyötyä kohuenergiasta: Jopa 40 % bensaa halvempaa

Liuskekaasuvallankumous voi lisätä maakaasun tarjontaa maailmalla. Suomessa autoilija voisi hyötyä kaasun yleistymisestä halvempina kilometreinä. Kaasuterminaaleja rakennetaan lisää, mutta huoltoasemaverkosto on yhä liki olematon.

20.8.2014 16:55 | Päivitetty 20.8.2014 17:21

Nestemäinen maakaasu eli LNG voi tulevaisuudessa olla nykyistä yleisempi polttoaine autoilijalle. Sen varaan voidaan rakentaa Suomeen kaasuasemia, ja sitä käyttävien autojen määrä todennäköisesti kasvaa, arvioi diplomi-insinööri Marleena Ahonen Taloussanomille.

– Tällöin yksittäisen autoilijan polttoainekustannukset vähenevät. Vaikka kaasu on Suomessa kallista polttoainetta sähköntuotantoon, se on autoilijalle jo nyt edullisempaa kuin diesel ja bensa, sanoo Ahonen.

Kaasun yleistyminen olisi seurausta liuskekaasun käytön kasvusta. Liuskeöljyn ja -kaasun tuotanto on jo nyt tehnyt Yhdysvalloista maailman suurimman kaasun- ja öljyntuottajan. Ahonen on tehnyt diplomityönsä Yhdysvaltain liuskekaasuvallankumouksen vaikutuksista Suomeen.

Diplomityössään Ahonen kirjoittaa maakaasun olevan 33–42 prosenttia halvempi polttoaine kuin bensa ja diesel.

Yhdysvaltain ulkopuolella jarrutellaan

Liuskekaasu lisää Ahosen mukaan kaasun kokonaismäärää markkinoilla, mikä taas lisää kaasun käyttöä maailmalla. Oletus on, että kaasun lisääntyessä sen hinta jossain määrin laskee.

Ahonen antaa esimerkin Yhdysvalloista. Liuskekaasutuotannon käynnistyttyä tuontikaasun tarve väheni ja tuotua kaasua voitiin myydä satamista Aasiaan ja Eurooppaan.

Aiemmin Bank of America on todennut, että liuskekaasun tuotannon jarruttelu Yhdysvaltojen ulkopuolella on pitänyt öljyn hinnan pankin ennusteita korkeammalla. Euroopassa liuskeöljyn- ja kaasun tuotantoa on vastustettu ympäristösyillä.

Kaasuauto kulkee,mutta missä?

Suomessa kaasun käytön yleistymistä liikenteessä hidastaa sama ongelma kuin sähköautoilijoitakin.

– Tankkausasemia on vain kourallinen, ja ne sijaitsevat lähinnä pääkaupunkiseudulla. Jos haluaa lähteä vaikka mökille Muonioon, yksi tankillinen ei riitä koko reissuun, eikä autoa saa tankattua matkalla, Ahonen kertoo.

Kaasuputkisto kattaa vain osan Etelä-Suomea eikä yllä nykyisellään edes Turkuun asti.

Tulevaisuudessa asiaan saattaa kuitenkin tulla muutos. Finngulf-projektissa Suomeen tai Viroon rakennetaan nestemäisen maakaasun terminaali ja maita yhdistävä kaasuputki

Lisäksi Porin Tahkoluotoon valmistuu näillä näkymin vuoden 2016 syksyllä kaasuterminaali. Tornioon rakennetaan terminaali, joka on valmis vuonna 2017.

Kun Suomeen alkaa tulla nesteytettyä maakaasua laivoilla, sitä voidaan Ahosen mukaan kuljettaa säiliörekoilla myös muualle Suomeen ja perustaa tankkausasemia.

Näin paljon kaasuautoilijan kilometri maksaa

Ahonen uskoo, että kaasu voisi yleistyä polttoaineena, jos valtio kannustaisi yksityisautoilijoita siirtymään kaasukäyttöisiin autoihin.

Pelkkä kaasun saatavuus ei takaa kaasun yleistymistä polttoaineena, vaan se vaatii toimia myös kuluttajilta. Ihmisten on Ahosen mukaan joko ostettava kaasulla toimiva auto tai muutettava nykyinen autonsa toimimaan kaasulla.

– Moottorin muuttaminen ei ole kovin vaativa homma, ja se maksaa itsensä takaisin nopeammin kuin esimerkiksi sähköautoksi muuttaminen, Ahonen arvioi.

Kun kattava kaasuntankkausverkosto on rakennettu, myös biokaasua voidaan käyttää polttoainelähteenä. Ahonen visioi, että tulevaisuudessa esimerkiksi maatiloilla tai jätevedenpuhdistamoilla syntyvä biokaasu voidaan hyödyntää auton tankkauksessa paikan päällä.

Kaasuyhtiö Gasumin laskelmien mukaan liikenteen keskimääräiset polttoainekustannukset ovat bensiinillä 12,3 euroa, dieselillä 10,7 euroa ja maakaasulla 7,2 euroa sadalla kilometrillä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?