Venäjän tuontikielto kurittaa kuorma-autoilijoita – varustamot iloitsevat

Kun Venäjä ei tuo Euroopasta elintarvikkeita, kuljetukset siirtyvät kumipyöriltä valtamerilaivoihin.

20.8.2014 8:48 | Päivitetty 20.8.2014 8:48

Venäjän asettama elintarvikkeiden tuontikielto kolahtaa erikoistuneiden kuljetusyhtiöiden toimintaan pahasti. Esimerkiksi Team Niinivirta, 60-vuotias kotkalainen perheyritys, pelkää joutuvansa laittamaan lapun luukulle muutaman kuukauden kuluessa.

Ennen pakotteita Niinivirta kuljetti Venäjälle maitotuotteita kahdellatoista kylmärekalla 80 kuormaa kuukaudessa. Nyt autoista kahdeksan seisoo toimettomina yhtiön pihassa.

– Olen soitellut ympäriinsä yrittäen löytää niille ajoa. Ellei mitään löydy, ajaudumme vararikkoon. Kynsiämme pureskellen voimme ehkä selviytyä pari–kolme kuukautta, yhtiön myynnistä vastaava Veikko Niinivirta sanoo uutistoimisto Reutersille.

Samaan aikaan kun tiukkojen marginaalien ja ylikapasiteetin vaivaama Euroopan kuljetusala tuskailee Venäjän tuontikiellon kanssa, varustamot odottavat rahtiensa lisääntyvän Venäjän siirtäessä katseensa kaukaisempiin tuottajamaihin, kuten Brasiliaan.

– Meillä on laivareitti Latinalaisesta Amerikasta suoraan Pietariin. Pitkän matkan rahtien määrä heilahtaa kasvuun, varustamojätti A. P. Møller Mærskin toimitusjohtaja Nils Andersen sanoo Reutersille.

– Kun kauppa Euroopan ja Venäjän välillä vähenee, liikenne siirtyy Aasian puolelle, missä meillä myös on satamatoimintaa Vostotshnyissa, Andersen jatkaa.

EU:n maatalousviennin arvo Venäjälle oli viime vuonna noin yksitoista miljardia euroa, mikä vastaa kymmenystä EU:n koko maataloustuotteiden myynnistä.

Niinivirtaa ja muita erikoistuneita kuljettajia paremmissa asemissa ovat Saksan postin DHL ja ranskalaisen Norbert Dentressanglen tapaiset suuret yhtiöt, joiden liiketoiminta ulottuu kumipyöräkuljetuksista huolintaan ja logistiikkaan.

Alaa seuraavan analyytikon mukaan uusien logistiikkaratkaisujen tarve sataa juuri näiden yhtiöiden laariin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?