Autonostaja, nyt kannattaa ehkä odottaa hetki - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Autonostaja, nyt kannattaa ehkä odottaa hetki

Uusien autojen kauppa ei ole ollut kesällä vahvaa. Hyviä tarjouksia voikin olla luvassa. "Autokauppialla on nyt iso tarve ja halu myydä autoja", sanoo Daciaa, Hyundaita, Renaultia ja Suzukia maahantuovan yhtiön toimitusjohtaja.

19.8.2014 15:30 | Päivitetty 19.8.2014 19:13

Uusien autojen markkinointi ylipäätään vilkastuu Suomessa tiettyinä kuukausina. Silloin tarjouksiakin on enemmän kuin muina aikoina.

– Markkinoinnissa vilkkaita ovat etenkin syyskuu ja tammikuu, sanoo autojen maahantuojia edustavan Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Kallion mukaan kesä on yleensä hiljaisemman markkinoinnin aikaa. Syyskuussa markkinointi virkoaa superviikonloppunäyttelyiksi, joissa jaetaan niin ilmapalloja kuin hyviä tarjouksiakin.

Tarjouksia voi olla odotettavissa etenkin tänä syksynä. Daciaa, Hyundaita, Renaultia ja Suzukia maahantuovan Bassadone Automotive Nordicin toimitusjohtajan mukaan uusien autojen myynti ei ole sujunut kesällä hyvin.

– Kesä ei ollut vahva uusien autojen kaupassa, toimitusjohtaja Antti Ruhanen sanoo.

Autokauppa odottaa toiveikkaasti myynnin piristyvän syksyllä.

Paljonko tarjouksissa voi säästää?

Autokaupan vaihtelu kuukaudesta toiseen on tuttu ilmiö Yhdysvalloissa. Autojen hintavertailuja tekevän Truecarin mukaan siellä uuden auton ostajan kannattaa olla liikkeellä elokuussa, jolloin autokauppiailla on kiire päästä eroon varastoja täyttävistä vanhoista malleista uusien mallien tullessa markkinoille.

Truecarin raportin mukaan elokuussa uusi auto maksaa keskimäärin 29 296 dollaria eli 1 850 dollaria vähemmän kuin joulukuussa ostettu. Toinen hyvä kuukausi auton ostoon on yhtiön mukaan heinäkuu. Tiedot perustuvat vuosien 2009–2013 kuukausittaisiin hintatilastoihin.

Viikonpäivistä paras autonostajan näkövinkkelistä on puolestaan sunnuntai ja huonoin perjantai. Hintaeroa viikonpäivien välillä saattaa olla keskimäärin runsaat 2 000 dollaria. Autokauppaan kannattaa lisäksi marssia mieluummin kuukauden alussa kuin vaikkapa kuukauden puolivälissä.

Elokuun hinta-ale ei päde Suomeen

Autotuojat ry:n toimitusjohtajan Tero Kallion mukaan amerikkalaishavainnot eivät kuitenkaan päde Suomeen – ainakaan samassa mittakaavassa.

– Jenkkimarkkinat ovat erilaiset. Siellä maahantuojilla ja jälleenmyyjillä on isot varastot, jolloin voi syntyä tällaista puskuefektiä, kun automallin parasta ennen päivämäärä uhkaa mennä umpeen, Kallio sanoo.

Kallion mukaan isot varastot ovat mahdollisia, koska Yhdysvaltain markkinat ovat isot ja amerikkalaiskuluttajat haluavat kaupasta lähtiessä hypätä heti uuden auton rattiin. Suomessa uudet autot tilataan tehtaalta.

– Suomi on pieni maa, varustekombinaatioita voi olla satoja, joten isoja varastoja ei voi pitää. Uudet autot ovat lähinnä tilaustavaraa, Kallio sanoo.

Näin ollen Suomessa ei synny samanlaista mallivaihdoksista aiheutuvaa varastotyhjennystä ja hinta-alea kuin Yhdysvaltojen markkinoilla.

– En tunnista ilmiötä Suomessa, sanoo myös Bassadonen Ruhanen.

Oikaisu: Toisin kuin jutussa aiemmin väitettiin, Autotuojat ry:n toimitusjohtajan nimi on Tero Kallio. 

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?