100 000 autoa vähemmän Venäjälle: "Näkyisi selvästi liikevaihdossa"

Suomen läpi Venäjälle kulkeva tavaraliikenne on hiljentynyt jo vuosia. Venäjän harkitsema autotuontikielto painaisi läpikulkuliikenteen määriä yhä alemmas. Kielto iskisi satamiin, mutta kokonaisuudessa vaikutukset Suomelle olisivat vähäiset.

18.8.2014 17:46 | Päivitetty 18.8.2014 18:12

Venäjän väläyttämän autotuontikiellon vaikutukset Suomen taloudelle jäisivät verrattain pieniksi, tullin ulkomaankauppa- ja vero-osaston ylijohtaja Jarkko Saksa arvioi Taloussanomille.

Suomen kautta Venäjälle tapahtuvan läpikulku- eli transitoliikenteen osuus rajaliikenteestä on ollut aikoinaan merkittävä, mutta liikenteen määrä on ollut laskussa jo vuosia.

Tullin omiin tuloihin autojen tuontikielto ei vaikuttaisi, ja työmääräänkin varsin vähän. Vaikutukset kohdistuisivat Saksan mukaan satamiin ja logistiikkayrityksiin, joita tavaraliikenne työllistää.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan toissavuonna koko transitoliikenne Venäjälle työllisti satamissa, sekä tie- ja rautatiekuljetuksissa yhteensä 620 henkilöä. Autojen osuus koko liikenteen arvosta oli vuonna 2012 vajaat 12 prosenttia.

Kielto hiljentäisi satamaliikennettä

Kotka-Haminan sataman toimitusjohtajan Kimmo Naskin mukaan kielto näkyisi selvästi sataman liikevaihdossa. Eniten Suomesta itään matkaavia autoja tuodaan Kotka-Haminan satamaan. Noin 95 prosenttia tuoduista autoista matkaa Venäjälle.

– Autojen liikennevirta on osa toimintaamme, vaikka sen kokoluokka on pienentynyt. Sataman kautta kulkee vuositasolla noin 100 000 autoa.

Liikevaihdosta autojen osuus on noin viisi prosenttia, Naski sanoo. Kotka-Haminan vuotinen liikevaihto oli viime vuonna noin 45 miljoonaa euroa.

Kiellon vaikutus suomalaisten kuljetusyhtiöiden toimintaan ei olisi kovin merkittävä, koska Naskin mukaan autojen tiekuljetuksista vastaavat yhä useammin venäläisyhtiöt. Suuri kuljettaja on myös globaalisti toimiva ruotsalaisnorjalainen logistiikkayhtiö Wallenius Wilhelmsen.

Tulli sekä Auto- ja kuljetusalan keskusliitto AKT vahvistavat Naskin arvion. Jopa yli 90 prosenttia autoja kuljettavista rekoista on varustettu venäläiskilvillä, ja venäläisillä kuljettajilla.

– Autojen läpikulkuliikenteestä Suomeen jäävissä tuloissa puhutaan verrattain pienistä summista, Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä arvioi.

Jotain hyvääkin liikenteen loppumisesta voisi seurata, Penttilä sanoo. Tiet kuluisivat vähemmän ja rekkajonot pienenisivät.

Tavara viedään suoraan Venäjälle

Suomen merkitys tavaran läpikulkumaana heikkenee vääjäämättä, mahdollisista pakotteista huolimatta.

– Venäjän omien satamien käyttö ja autotuotanto Venäjällä ovat olleet kasvussa. Autojen läpikulkuliikenne on laskenut erityisesti, Saksa kertoo.

Venäjän omien satamien palvelut ja logistiikka ovat parantuneet, mikä on siirtänyt liikennettä pois Suomen satamista.

Autojen transitoliikenteen arvo oli tammi–kesäkuussa 433 miljoonaa euroa, eli 57 prosenttia pienempi kuin viime vuonna, jolloin alkuvuoden läpikulkuliikenteen arvo nousi hieman yli miljardiin euroon.

Vuonna 2011 autojen tammi–kesäkuun transitoliikenteen arvo nousi vielä 1,8 miljardiin euroon, ja koko vuoden liikenteen arvo kolmeen miljardiin euroon.

Autojen osuus läpikulkuliikenteen kokonaisarvosta oli vuonna 2011 vielä 14,4 prosenttia, kun se viime vuonna oli enää 8,4 prosenttia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?