Itella takaisin Postiksi: "En sanoisi brändiseikkailuksi" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Itella takaisin Postiksi: "En sanoisi brändiseikkailuksi"

Strategiaa on tarkennettu ja visiota kirkastettu: Itellasta tulee jälleen Posti. Itellan brändistä vastaava johtaja Pirjo Kaasinen ei kuitenkaan sano nimiseikkailua virheeksi.

13.8.2014 14:22 | Päivitetty 13.8.2014 14:22

Posti- ja logistiikkayhtiö Itella kertoi tänään, että se aikoo vaihtaa nimensä takaisin Postiksi ensi vuoden alusta alkaen. Postista Itellaksi nimi vaihtui vuonna 2007.

Taloussanomat kysyi Itellan markkinoinnista ja brändistä vastaavalta johtajalta Pirjo Kaasiselta, mitä nimenmuutoksen taustalla on. Miksi näin?

 – Syynä on, että Itella rakensi viime vuonna uutta strategiaa ja visiota. Totesimme, että meillä on yksi selkeä liiketoimintakokonaisuus. Halusimme yhden selkeän brändin Suomen markkinoille niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaille. Aiheuttiko kahden nimen käyttö hämmennystä asiakkaissa?

 – Kyllä tietyssä mittakaavassa. Jos ajattelee, että yrittäjät asioivat Postissa ja sitten osan palveluketjusta toimittaa Itella, niin silloin he asioivat kahden brändin ja kahden palvelutarjonnan ketjussa. Haemme ilman muuta selkeyttä ja tehokkuutta toimintoihimme ja selkeää näkymää asiakkaalle.

Edellinen nimenvaihdos tapahtui 2007. Oliko asiakaspalautteella merkitystä uuteen muutokseen?

 – Silloin taustalla oli, että lähdettiin hakemaan kansainvälistymistä ja sateenvarjonimeä, joka kuvaisi sen hetken palvelukirjoa.

 – Visiotyön ja strategian kirkastamisen myötä todettiin, että yksi brändi on paras vaihtoehto sisäisen toiminnan selkiyttämiseksi ja asiakaskokemuksen vuoksi.  Kerroitte, että kuluttajista ja yrittäjistä yli 80 prosenttia pitää Posti-nimeä sopivampana nimenä yritykselle. Oliko teillä joku tutkimus?

 – Teimme viime vuoden lopulla Iro Researchin kanssa nimitutkimuksen, jossa käytiin syvällisesti läpi molempien nimien soveltuvuutta palvelutarjontaan.

– Kävimme myös läpi palveluominaisuuksien attribuuttien kautta, miten nimien koetaan sopivan Itellaan ja Postiin. Posti teki ihan reilun pesäeron ja oli selkeä voittaja.

Molemmissa muutoksissa on ollut mukana konsultteja tai tutkimusyrityksiä, onko nimi- tai brändiseikkailu tullut kalliiksi?

 – En sanoisi tätä asiaa brändiseikkailuksi, koska se on ollut sen ajan palvelutarjontaan rakennettua brändiä ja sitä positiota, mitä on silloin haluttu vahvistaa. Ihan normaaleilla lanseeraus- ja  markkinointiviestinnän kustannuksilla olemme menneet kulloisessakin vaiheessa.  Oliko virhe, että vuonna 2007 tehtiin kaksi nimeä, kaksi brändiä?

 – En sanoisi niin. Se palveli sen hetkistä tilannetta ja positiota varmaan parhaiten.  Onko Posti/Itella tullut nyt takaisin kotiin?

 – Tietyllä tavalla kyllä, toki Posti on palvellut kuluttajia koko ajan. Ehkä olemme jatkossa vahvemmin Posti ja tietysti nyt rakennamme uutta modernia Postia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?