Älypuhelimet nakertavat numeropalveluiden käyttöä

Kun älypuhelin löytyy suurelta osalta ja netti on melkein aina käden ulottuvilla, soitot numero- ja tiedonhakupalveluihin vähenevät.

5.8.2014 6:05 | Päivitetty 4.8.2014 13:52

Älypuhelimilla ja muilla mobiililaitteilla tehdyt tiedonhaut netissä vähentävät puhelinnumeropalveluiden käyttöä, kertoo numero- ja hakupalveluita tarjoavan Sentraalin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Heidi Ryhänen.

Tarkkoja lukuja siitä, kuinka paljon kyselyitä jää pois, on vaikea arvioida.

– Olemme tutkineet asiaa käyttäjiemme keskuudessa ja osa asiakkaista soittaa selkeästi vähemmän, Ryhänen sanoo Taloussanomille.

Fonectan viestintäpäällikkö Sanna Mäenpää kertoo, että heidänkin palveluunsa tulevat puhelut ovat vähentyneet jonkin verran. Mäenpään mukaan tämä johtuu siitä, että yhteystietoja saa muillakin keinoilla ja että viestintä on laajentunut eri kanaviin.

Ryhäsen mukaan edelleen löytyy kuitenkin tilanteita, joissa ihmiset kokevat numeropalveluun soittamisen helpommaksi kuin tiedon etsimisen itse internetistä.

Suomen 16100:n toimitusjohtaja Henna Mäki sen sijaan kertoo, että heillä puhelumäärät eivät ole vähentyneet. 16100:aan tulee enemmän soittoja kuin vuotta aiemmin, Mäki sanoo.

Puhelinpalveluun soitetaan liikkeessä ollessa

Sentraalin Heidi Ryhäsen mukaan numeropalveluun soitetaan, kun nettiä ei voi käyttää helposti.

Esimerkiksi auton ratissa tai muuten liikenteessä ollessa netin käyttö voi olla hankalaa. Myös kiireessä soitetaan mieluummin numeropalveluun, Ryhänen kertoo. Samaa sanoo Fonectan Sanna Mäenpää. 

– Ihmisavusteinen palvelu on monesti nopea ja helppo tapa selvittää sekä hoitaa asioita. Lisäksi yhden puhelun aikana voi yleensä hoitaa asian alusta loppuun asti kuntoon.

Numeroiden lisäksi tiedustellaan paljon muutakin

Heidi Ryhäsen mukaan puheluissa näkyy, että ihmiset ovat tottuneet etsimään tietoa itse. He tietävät, että saatavilla on helposti myös muuta kuin puhelinnumeroita.

Usein kyselläänkin esimerkiksi aukioloaikoja, aikatauluja ja reittiopastusta. Myös Fonectalta kysellään nykyään enemmän yleisiä asioita, jotka löytyisivät myös netistä.

– Aina ei välttämättä ole riittävän hyviä internetyhteyksiä ja älypuhelimella haku voi kestää kauan, sanoo Sanna Mäenpää.

16100:n Henna Mäki kertoo, että pääasiassa heiltä selvitetään juuri yhteystietoja. Toki hekin vastailevat myös esimerkiksi kauppojen aukioloihin ja muihin vastaaviin aiheisiin liittyviin kysymyksiin.

Onko puhelinpalveluillatulevaisuutta?

– Meidänkin on varmasti pohdittava, miten elämme ajan hermolla. Meillä täytyy olla helposti ja nopeasti tarjolla sellaista informaatiota, jota ihmiset tarvitsevat, Sentraalin Heidi Ryhänen sanoo.

Ryhäsen mielestä on keskityttävä siihen, että tarjotaan apua juuri niissä tilanteissa, joissa soittaminen on helpointa. 16100:n Mäen mielestä älypuhelimet myös mahdollistavat paljon asioita, kuten erilaisia mobiilisovelluksia.

– Käyttötarve säilyy, mutta käyttötavat ja -tottumukset voivat muuttua, Mäki sanoo Taloussanomille.

Fonectan Sanna Mäenpää uskoo, että tulevaisuudessa puhelinpalvelusta kehittyy yleinen asiakaspalvelu, jonka asiakaspalvelijat ovat yhä enemmän soittajien henkilökohtaisia assistentteja. He auttavat ihmisiä monipuolisesti arjen asioissa.

Numeropalvelussakin on sesonkeja

Numeropalveluun tulee puheluita ympäri vuorokauden. Vilkkainta on kuitenkin laajennettuna virka-aikana ja lomakaudet vaikuttavat.

– Kesällä puhelumäärät eivät ala vilkastumaan vielä seitsemän aikaan aamulla, vaan vähän myöhemmin. Puheluvirta jatkuu vilkkaana pidemmälle, Heidi Ryhänen sanoo.

Sää vaikuttaa Sanna Mäenpään mukaan puheluiden määrään. Hyvällä ja aurinkoisella säällä numeropalveluun soitellaan Ryhäsen mukaan enemmän kuin harmaalla kelillä.

– Se ehkä kertoo siitä, että silloin ihmiset ovat liikkeellä ja kaipaavat kontakteja, Ryhänen sanoo.

Myös juhlapyhät näkyvät selvästi Ryhäsen ja Mäenpään mukaan soitoissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?