Itella pelkää verkkokaupan valuvan ulkomaille - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Itella pelkää verkkokaupan valuvan ulkomaille

Verkkokauppa tuo Itellalle kuljetettavaa. Toimitusjohtaja Heikki Malista kuitenkin hirvittää, että verkkokauppa valuu ulkomaille. Nyt joka neljäs Itellan lajittelema paketti tulee ulkomailta.

Venäjä tuo 10-12 prosenttia Itellan liikevaihdosta. Heikki Malinen vieraili Pietarissa kesäkuun alussa. ­

28.7.2014 13:14 | Päivitetty 28.7.2014 13:21

Posti- ja logistiikkayhtiö Itellan Helsingin Pasilan pääkonttorista – hyvin modernista avokonttorista – on hyvät näkymät kaupan alalle ja Suomen talouteen. Näkymä huolettaa pari vuotta sitten toimitusjohtajaksi tullutta Heikki Malista. Hänen oma tonttinsakaan ei ole helppo.

Verkkokaupan kasvu tuottaa kaupalle ongelmia, mutta on sinänsä hyvä uutinen Itellalle. Verkkokauppaan liittyvä liiketoiminta on jo 250 miljoonan euron bisnes Itellalle. Malinen on silti huolissaan siitä, mitä kieltä pakettien kyljissä lukee ja mitä se merkitsee suomalaiselle kaupalle.

Verkkokaupan kasvu tulee ulkomailta: Itellan lajittelemista paketeista joka neljäs tulee jo rajojen ulkopuolelta. Kuluttaja tottuu helposti ostamaan Suomen ulkopuolelta, eikä kehitystä saa ehkä käännettyä, jos suomalaiset yritykset eivät pian vastaa kysyntään.

Nopeasta toimituksestakotimaiselle kaupan valtti?

Malinen toivoo, että Itellan rakentamat uudet varasto- ja logistiikkajärjestelmät auttaisivat erityisesti kotimaisten pienempienkin yritysten verkkokauppaa.

– Tuote pitää saada samana päivänä ostajalle, töihin, kotiin tai ainakin automaatille. Silloin nopeudesta tulee kotimaiselle yritykselle jo todellinen kilpailuetu, Malinen pohtii Taloussanomille.

Malisen mukaan saman päivän toimitukset ovat "tahtotila", johon Itellassa nyt pyritään, ainakin pääkaupunkiseudulla.

Samalla Itella rakentaa kattavaa pakettiautomaattien verkostoa. Ajatuksena on, että kuluttaja saisi tilaamansa tavarat itselleen silloin kun haluaa – jossakin vaiheessa varmaankin ympäri vuorokauden ja ehkä kylmäsäilytyksenäkin, jos sellaiselle on kysyntää.

Postiliikenteen murroskiusaa länsimaissa

Toinen huolenaihe Itellassa on rahti. Yhtiö seuraa liikennemääriä viikoittain, esimerkiksi Juutinrauman sillalla Tanskan ja Ruotsin välillä. Malisen mukaan muualla Skandinaviassa rahtiliikenne on kääntynyt takaisin kasvuun. Suomessa rahti ei vielä kasva, eikä ole kasvanut 25 kuukauteen, Malinen kertoo. Hän pitää tilannetta erittäin huolestuttavana.

Nykytaantuman lisäksi postiyhtiöt miettivät kaikissa länsimaissa, kuinka selvitä postiliikenteen murroksesta. Suomessa kirjemäärien lasku on kiihtynyt parista prosentista kahdeksaan, ja alkukesästä jopa 15 prosenttiin.

Joissakin maissa postiyhtiöt tarjoavat finanssipalveluita, kuten Postipankki aikoinaan.  Nämä muodostavat hyvän tukijalan joillekin yhtiöille. Jotkin yhtiöt tarjoavat myös mobiilipalveluita. 

Itellan lähtökohdat ovat toiset: Yhtiö on jo pitkään keskittynyt posti-, logistiikka- ja rahtibisnekseen. Ja Malisen läpiviemässä strategiamuutoksessa ydinliiketoimintaan kuulumattomista rönsyistä on haluttu lopullisesti eroon.

– Kun tulin taloon, teimme päätöksen, että Itella Pankki myydään pois. Emme nähneet, että sillä olisi ollut riittävästi synergiaa, ja laajentaminen olisi vaatinut valtavasti lisää pääomaa, jota tarvitsemme pääbisnestä tukevaan liiketoimintaan.

Telemarkkinatkaan eivät Malista innosta.

- Minulla on huonoja kokemuksia siitä, että lähdetään ottamaan isoja harppauksia alueille, jotka eivät ole ydinosaamista. Itse uskon omalla tekemisellä kasvamiseen ja vain [ydinliiketoimintaa] täydentäviin ostoihin, Malinen sanoo.

Tällä haavaa Itellan ongelma on kuitenkin, että samalla kun vanha postibisnes rapautuu alta, yhtiön muut tukijalat ovat suhdanneherkkiä. Se ei helpota muutosta.

Malinen muistuttaa, että pitkällä aikavälillä Itellan kulmakivet, ja markkinoista erityisesti Venäjä, ovat eittämättä kasvualueita. Toimitusjohtajan mukaan paljon myönteistä on tapahtunut. Yhtiöllä on vahva tase ja velkaantumisaste on vain 18 prosenttia. Taloudellinen kestokyky käydä läpi muutosta on Malisen mukaan "kohtuullisen hyvä".

Venäjällä Itella on suurin varastologistiikan operaattori. Itänaapurin osuus Itellan liikevaihdosta on 10-12 prosenttia.

Uusia vähennyksiäodotettavissa

Itellalaisissa tehostamistoimet herättävät närää, kun yhtiö käy läpi tuskaista sadan miljoonan euron säästöohjelmaa.

Malisen mukaan säästöt ovat edenneet jopa hieman edellä aikataulustaan. Malisen edellinen johtajapesti konsultointi- ja suunnitteluyhtiö Pöyryssä päätyi eroon, koska hän ei onnistunut virtaviivaistamaan ja kääntämään yhtiötä nousuun. Nyt hän halunnee selkeämpia tuloksia.

Itellan johto uskoo henkilöstön muutosvalmiuteen. Pääluottamusmiesten mukaan itellalaiset tekevät töitä jatkuvassa pelossa. Johto on menettänyt täysin kasvonsa, eräs pääluottamusmies sanoo. Toisaalta toimitusjohtajaa ei pidetä jyränäkään, vaan hänen sanotaan myös kuunnelleen ja puhuneen.

Malinen itse painottaa – useastikin – avoimuuttaan vaikeista asioista.

– Jos postivolyymi laskee ainakin 50 prosenttia tällä vuosikymmenellä, joudumme miettimään perusteellisesti postitoimintaa. Silloin tulee lisää henkilöstövähennyksiä, hän sanoo.

Malisen mukaan posti on pidettävä "plussalla", koska yhtiössä ei tiedetä, miten nopeasti kirjeposti vähenee. 

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?