Musiikkipalvelu Soundcloudia uhataan oikeustoimilla – neuvottelee levy-yhtiöiden kanssa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Musiikkipalvelu Soundcloudia uhataan oikeustoimilla – neuvottelee levy-yhtiöiden kanssa

Julkaistu: 25.7.2014 13:21, Päivitetty 25.7.2014 13:22

Musiikkiharrastajien suosima Soundcloud-palvelu käy salamyhkäisiä neuvotteluja maailman kolmen suurimman levy-yhtiön kanssa. Monet käyttäjät pelkäävät palvelun muuttuvan peruuttamattomasti huonompaan suuntaan.

”Uusi MySpace”. Näin musiikkipalvelu Soundcloud keräsi mainetta muutama vuosi sitten.

Musiikkiyhtyeiden tärkeimmäksi mainoskanavaksi 2000-luvulla muodostunut MySpace oli yrityskaupan jälkeen muuttunut lähes kelvottomaksi ja musiikin ystävät ja tuottajat etsivät uutta kohtaamispaikkaa.

Ruotsalainen, vuonna 2007 perustettu Soundcloud haistoi markkinaraon ja 2010-luvun alussa nuori start-up haali itselleen nopeasti uusia käyttäjiä.

Tänään Soundcloudiin lisäävät äänitiedostoja sekä viranomaiset kuten Yhdysvaltain Valkoinen talo että suositut artistit kuten Beyoncé ja Justin Timberlake.

Suosion ovat huomanneet myös levy-yhtiöt, jotka ovat uutistoimisto Bloombergin mukaan käymässä neuvotteluja Soundcloudin kanssa.

Bloombergin mukaan levy-yhtiöt ovat luvanneet Soundcloudille, että ne eivät haasta palvelua oikeuteen sen sivuilla olevista lukuisista tekijänoikeussuojatuista kappaleista.

Tiedot neuvotteluista vuotivat Bloombergille viime viikolla ihmisiltä, ”jotka ovat lähellä neuvotteluja” ja sen vuoksi halusivat pysyä nimettöminä.

Vastineeksi sopimuksesta Soundcloud antaa kullekin levy-yhtiöille 3-5 prosentin omistusosuuden yhtiöstä, sekä prosenttimääräisen osuuden yhtiön tulevista voitoista.

Sopimuksessa Soundcloudin arvoksi asetetaan 500-600 miljoona dollaria. Kaikki sopimusosapuolet kieltäytyivät kommentoimasta asiaa Bloombergille.   

Levy-yhtiöille etuoikeus - miten käy käyttäjien?

Neuvottelut Soundcloudin kanssa ovat herättäneet suurta huolta palvelun käyttäjien kanssa. Jo kesäkuun lopussa internetin musiikkipiireissä kohahti, kun Do Androids Dance –blogi julkaisi Soundcloudin ja brittiläisen konemusiikkia julkaisevan Sub.Fm –radiokanavan välisen kirjeenvaihdon. Soundcloudille lähettämässään kirjeessä radiokanavalla työskentelevä dj ihmetteli miksi hänen useita musiikkikappaleita yhdistelevä dj-miksauksena oli kadonnut Soundcloudista.

– Universal on poistanut lataukset suoraan. Sen vuoksi meillä ei ollut asiassa mitään vaikutusvaltaa, eikä levy-yhtiö kertonut mikä osa tiedostosta rikkoi heidän oikeuksiaan, Soundcloudin tekijänoikeuksista vastaava työntekijä vastasi.  

Suomen Universalin työntekijä vahvistaa, että levy-yhtiöllä tosiaan on oikeus poistaa musiikkia palvelusta suoraan.

– Palvelu tunnistaa jos siellä on vaikka meidän julkaisemaa materiaalia. Tekijänoikeussuojattu sisältö tulee nopeasti ja automaattisesti alas, Universal Music Finlandin sähköisestä liiketoiminnasta vastaava johtaja Juho Koikkalainen sanoo Taloussanomille.

Ei mikään Spotify

Soundcloud oli alusta asti selvästi suunnattu musiikin tekijöille, jotka pystyivät sen kautta jakamaan ja kommentoimaan tuotoksiaan keskenään. Kappaleilla ei toistaiseksi ole ollut lisenssejä ja kaikki käyttäjät voivat lisätä palveluun musiikkia – aivan kuten kuka tahansa voi lisätä videoita YouTubeen. Toistaiseksi Soundcloud on kuitenkin muistuttanut enemmän pientä videosivusto Vimeota.

– Videoalueella YouTuben ja Vimeon välillä on selvä työnjako, jossa edellä mainittu palvelee suurta massaa ja jälkimmäinen taiteilijoita ja alan ammattilaisia. Vimeolla ja Soundcloudilla on samanlainen uskottavuus alan ammattilaisten keskuudessa, suoratoistopalveluita Tukholman yliopistossa tutkiva Rasmus Fleischer sanoo Taloussanomille.

Soundcloudin käyttäjäpohja on kuitenkin ollut valtavassa kasvussa. Viime vuoden heinäkuussa palvelulla oli 200 miljoonaa kuuntelijaa kuukaudessa ja 40 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää. Pari kuukautta myöhemmin kuuntelijoita oli jo yli 250 miljoonaa kuukaudessa.

Vastaavasti Soundcloudin tärkeimmät tuotot tulevat suoraan käyttäjiltä. Kolmen dollarin kuukausimaksulla käyttäjät voivat kasvattaa määrän neljään tuntiin ja yhdeksällä dollarilla musiikkia saa ladata palveluun rajoittamattomasti.

Koska suuri osa musiikista on omaa, yhteistyö levy-yhtiöiden kanssa ei ole ollut tarpeellista. Vähitellen käyttäjät ovat alkaneet ladata palveluun yhä enemmän ja enemmän tekijänoikeussuojattua materiaalia ja levy-yhtiöt ovat alkaneet hätyytellä yhtiötä – huhuja lisenssineuvotteluista on ollut liikkeellä jo talvella.

Musiikin YouTube?

Kasvava käyttäjämäärä, lisenssineuvottelut ja käyttäjien kappaleiden sumeilematon poistaminen antavat syyn uskoa, että Soundcloud pyrkii avautumaan yhä vahvemmin suuren yleisön temmellyskentäksi.Vimeon sijaan esikuva saattaa nyt olla YouTube.

Samalla uusien musiikkipalveluiden ympyrä voi sulkeutua myös Soundcloudin osalta. Yhtiöiden aluksi omaksumat vapaat käytännöt korvataan kun käyttäjäpohja laajenee.

Spotifyn kanssa kilpailevan Rhapsodyn johtaja Jon Irwin arvioi esimerkiksi Inc-lehdessä, että Spotify yritti aluksi houkutella käyttäjiä ja sijoittajia täysin ilmaisilla palveluilla, siirtyäkseen sitten asteittain kohti mainoksin ja kuukausimaksuin rajattua palvelua. Alun vapaudellinen eetos sai väistyä kaupallisten paineiden alla.

– Spotify oli aluksi nimenomaan ilmaispalvelu, joka rahoitti toimintansa mainoksilla. Nyt mainosten tehtävä on ärsyttää kuuntelijoita maksamaan kuukausimaksu, Fleischer sanoo.

Spotifyn osalta mainoksiin hermostuneet käyttäjät ovat voineet paeta lukuisten muiden palveluiden, kuten mainoksista vapaan GrooveSharkin syliin.

Jos Soundcloudin johto ajaa palvelua vahvasti levy-yhtiöiden luotsaamaan suuntaan, käyttäjät saattavat siirtyä muualle. Runsaasti vaihtoehtoja ei kuitenkaan ole. Toisin kuin Spotify, Soundcloud on verraten yksin omilla markkinoillaan. Vaihtoehtoja ovat lähinnä pienet, erikoistuneet kilpailijat kuten musiikkiyhtyeiden suosima BandCamp ja tiskijukkien käyttämään MixCloud.

Mikäli käyttäjien pelot Soundcloudin tulevaisuudesta käyvät toteen, niin nimike "uusi MySpace" oli pahimmassa tapauksessa myös enne tulevasta.