Autojen kyberhyökkäykset yleistyvät tulevaisuudessa, kun yhä useampi auto on kytköksissä verkkoon, ja monessa on ainakin jonkinlainen automaattinen ajoasetus.
Autovalmistaja Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetsche varoittaa, että autojen puolustaminen kyberhyökkäyksiltä olennaiseksi kaikille autovalmistajille, hän sanoo Financial Timesin mukaan.
Zetschen mukaan nykyiset järjestelmät mahdollistavat teoriassa sen, että kolmas osapuoli murtautuu auton järjestelmään ja tekee ajoliikkeitä, joita kuljettaja ei halunnut. Hän kuvailee tilannetta "painajaisvisioksi".
Moni autonvalmistaja uskoo, että itseajavat autot kulkevat tien päällä jo vuonna 2020. Autofirmat ovatkin palkanneet ulkopuolisia "hakkereita" testaamaan käytettyjen järjestelmien pitävyyttä.
Kun Daimler julkisti paljon automatiikka sisältävän S-luokan autosarjan, yhtiö palkkasi ulkopuolisen ryhmän, joka yritti hakkeroida autoa kolmen viikon ajan. Hakkerointi ei onnistunut onnistunut, mutta yhtiö sai vinkkejä turvallisuuden kehittämiseen.
Uusia automalleja on jo ehditty hakkeroida. Kiinalainen tutkijaryhmä väitti viime viikolla, että ne olivat onnistuneet hakkeroimaan Teslan Model S:n.
Ryhmä kertoo, että he olivat avanneet oven, sytyttäneet auton valot ja soittaneet auton torvea, vaikka auto oli paikallaan.
Viime vuonna yhdysvaltalaiset tutkijat hakkeroivat Toyota Priusin ja Ford Escapen. Ryhmä muun muassa aiheutti häiriöitä ratin ja jarrujen toimintaan.